Dags för att delta i veckans bokbloggsjerka. Annika skrivet denna vecka så här: Johanna på Bokhora ställde tidigare i veckan en fråga om baksidestexter, och eftersom jag personligen alltid läser den blev jag nyfiken på hur du tycker att den ska vara för att fånga ditt intresse (alternativt vad den absolut inte får innehålla för att undvika att du ska rata en bok för gott).

Jag tycker att en baksidestext på en bok ska vara kort och koncis. Den ska väcka intresse för boken genom att kort beskriva handlingen och miljön men inte avslöja för mycket. Jag tycker också att det tydligt ska framgå vilken genre boken tillhör (om det nu går att placera den i ett fack vill säga) och om det är en del i en serie är det bra att det framgår om det finns tidigare böcker utgivna i denna.

Själv läser jag ofta baksidestexterna ganska snabbt och inte alltför noggrant eftersom jag upplever att det ibland avslöjas för mycket. Särskilt när det gäller deckare. Att på baksidan avslöja ett mord som inträffar två tredjedelar in i boken borde enligt lag vara förbjudet helt enkelt. Men det har hänt, tyvärr. I en recension tycker jag dock att man får beskriva handlingen lite mer ingående och därmed kanske avslöja lite mer, men inte så mycket att det förstör läsupplevelsen för den som har boken kvar att läsa.

Trevlig helg!

26 reaktioner till “Bokbloggsjerka 23-26 januari

  1. Genrebestämning är lurigt, jag har sett många online-butiker som tar enkla vägen och sätter ”samtida skönlitteratur”, när slutar den vara samtida, om 10, 20, 30 år? Eller ”unga vuxna”, som att alla de böckerna är genrelösa utan bara klumpas ihop till något som passar alla.

  2. Inte för mycket, inte för lite, lagom mycket helt enkelt verkar vara ett vanligt svar! Men det är samtidigt en konst att få till det tror jag. Spoilers på baksidan är stort Nej på! =)

  3. Jag blir skeptisk om texten är fylld med citat från små okända tidningar, och blir irriterad om den visar sig vara missledande eller allt för avslöjande!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.