9789100142247_200_en-morkare-himmel-gran-canaria

Sara Moberg är journalist och arbetar för en tidning riktad till nordiska läsare på Gran Canaria där hon bor sedan många år tillsammans med sin familj. När en ung kvinna hittas mördad på stranden blir det såklart en stor nyhet för henne att bevaka. Spåren leder dock åt många håll, bland annat till ett yogacenter och ett massageinstitut. Sara har den lokale kriminalkommissarien lindad kring sitt finger och får på så vis reda på en rad detaljer om utredningen. Men hon får också en något oväntad vapendragare i Kristian Wede, en norrman med bakgrund inom polisen men som nu arbetar vid konsulatet.

Gran Canarias idyll med de ändlösa soltimmarna, värmen och sandstränderna visar sig dölja så mycket mer. Snart inser Sara och polisen att mordet på den unga kvinnan arrangerats för att efterlikna ett konstverk från renässansen, Venus födelse. Men det finns en risk att hon bara är det första offret och frågan är om de ska hinna få reda på sanningen i den härva av svek, kärlek och övergivenhet som de kommit på spåren innan någon mer blir dödad.

Mari Jungstedt är välkänd bland de svenska deckarläsarna och har nu samarbetat kring denna nya kriminalserie med Ruben Eliassen som tidigare skrivit fantasy för ungdomar. Jag tycker resultatet är mycket lyckat, Jungstedts erfarenhet av att bygga upp spänningen i en deckare och de nya miljöerna (Gotland i all ära, men det finns en punkt där det kan bli svårt att förnya sig) gör att boken lyfter sig till oanade höjder. Läsningen blir till en verkligt angenäm upplevelse där sidorna vänder sig av sig själva.

Det finns en svärta i boken och ett själsligt mörker som kommer sig av att ha blivit övergiven och åsidosatt som jag verkligen tycker att författarparet har lyckats fånga. Sveket är centralt för kriminalgåtan och att handlingen utspelar sig i det till synes idylliska semesterparadiset ger en effektiv kontrast. Karaktärerna är bra gestaltade och tål att byggas vidare på. Kanske att Saras nyfikenhet kan kännas en aning irriterande, men det är ingenting jag direkt hakar upp mig på.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken till dem som gillar deckare och vill ha en stunds lättläst verklighetsflykt till varmare breddgrader såhär i januarimörkret. Köp den hos Bokus, Adlibris eller hos din lokala bokhandel.

Stort tack till Albert Bonniers Förlag för recensionsexemplaret i form av en e-bok!

Betyg 4+ av 5

6 reaktioner till “En mörkare himmel av Mari Jungstedt & Ruben Eliassen

  1. Jag tänkte ju dra ner på bokinköpen i år, men denna tänker jag nog önska mig när jag fyller år. Det beror lite på hur många andra nya, intressanta böcker det kommer.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.