9789100142742_200_vackelse

Jamie Morton växer upp på en liten ort där kyrkan är det stora centrumet. I byn verkar en ung pastor vid namn Charlie Jacobs, men då hans fru och son omkommer i en trafikolycka tappar pastorn koncepten och hans förkärlek för elektricitetens mysterier tar överhanden.

Många år kommer att gå innan de båda ses igen. Jamie har vuxit upp till en misslyckad musiker som är drogberoende och ganska nedgången. Pastor Jacobs har för länge sedan sagt upp bekantskapen med Gud och ägnar sig nu åt en mycket mera lukrativ rörelse där han botar sjuka genom handpåläggning – eller snarare elektriska experiment. Jamie Morton blir fri från sitt beroende genom pastorns försyn och hamnar därmed i tacksamhetsskuld. Frågan är bara vilka krafter pastorn egentligen är förmögen att släppa lös när han hanterar krafter långt större än han själv.

Stephen King kallas ofta den moderna skräckens mästare och när jag nu för första gången skulle läsa något av honom förväntade jag mig en hårresande historia. Kanske var det felaktigt ställda förväntningar på just denna bok, men faktum är att det dröjer ända till slutet innan det egentligen blir särskilt spännande.

King har skrivit massvis med böcker och det märks att han behärskar den skrivtekniska konsten till fulländning. Problemet är att boken mer kommer att handla om Jamies liv, och trots att en misslyckad, nedgången rockmusikers vardag inte är den ultimata läsningen lyckas King hålla mitt intresse uppe. Jag väntar mig dock hela tiden att det ska hända mera, att berättelsen ska nå något slags crescendo som gör att jag bara måste läsa vidare. Men det dröjer till slutet av boken innan detta crescendo kommer och tyvärr tycker jag transportsträckan dit är lite för lång. Men jag kommer helt klart att ge Stephen Kings böcker fler chanser för jag gillar verkligen hans språk och berättarstil. Boken är trots allt läsvärd och trogna King-fans kommer säkert att uppskatta den.

Tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplaret i form av en e-bok!

Betyg 3 av 5

8 reaktioner till “Väckelse av Stephen King

  1. Jag gillar King men tycker han är ganska ojämn. Man vet aldrig riktigt vad man kan förvänta sig, även om persongalleriet tenderar att vara ganska lika. Men det låter tillräckligt spännande för att jag ska haffa den på biblioteket när den finns tillgänglig. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.