9789175470986_200_zack

Zack är en ung kriminalinspektör vid Stockholmspolisens särskilda enhet. Han har stigit snabbt i graderna, vilket sticker i ögonen på många. Men så är han också en naturbegåvning när det kommer till att arbeta efter sin intuition. Problemet är bara att han står med en fot på vardera sida om lagen, för när han lämnar sin polistjänst för dagen tar han både narkotika och umgås i inte helt lagliga kretsar.

En grupp asiatiska kvinnor hittas brutalt mördade på en massagesalong och Zack och hans kollegor får fallet på sitt bord. Det finns en helt del som indikerar att människohandel och även prostitution finns med i bilden. När det visar sig att kvinnorna inte ens var thailändskor, så som deras pass visar, utan burmesiskor, står det klart att de är på rätt spår. Men frågan är vem som ligger bakom, är det samma förmågor som tagit dem till Sverige eller någon annan? Finns rasism med bland motiven? När den kvinna som skulle vara polisernas främsta källa till information lämpas av vid ett akutintag med benen avgnagda av vilda djur men fortfarande vid liv framstår det tydligt att det är en ytterst brutal värld Zack och de andra nu blickar in i. Och samtidigt får Zack allt svårare att hålla sitt narkotikabruk i styr.

Mons Kallentoft är en välbekant författare inom den svenska kriminallitteraturen, och har nu slagit sina påsar ihop med Markus Lutteman, som inte skrivit inom just denna genre men inom andra ämnen tidigare. Jag undrade innan jag började läsa hur Kallentoft skulle kunna skaka av sig sina Linköpingspoliser nu när han skriver på två deckarserier samtidigt. Det visade sig att det lyckades han alldeles utmärkt med, för även om man ibland känner igen sig i den språkliga stilen finns det i övrigt inte många likheter. Möjligen då att huvudpersonerna verkar hemfallna åt missbruk.

Boken är skickligt skriven, både språk och berättarteknik är av bra kvalitet. Karaktärerna är udda, de kommer säkert att stanna kvar i minnet. Tempot och spänningen lämnar inte heller något övrigt att önska. Det är sannerligen en hårdkokt thriller som stundtals för tankarna till de amerikanska mästarna på området. Men det blir lite för rått och brutalt för min personliga smak mellan varven. Även om jag blir fängslad, för det är en riktig bladvändare, känner jag att obehaget och vändningarna i min mage under läsningen gör att jag tappar lite fokus från berättelsen och att det stundtals blir svårt att kalla det angenäm läsning. Men vill jag då läsa mera om Zack? Svaret är ja. Efter den cliffhanger som boken slutar med och alla de kvalitéer som boken har vill jag nog trots allt läsa mer. Och nu är jag ju dessutom härdad och vet vad som möjligen kan vänta mig.

Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret!

Boken finns hos Bokus och Adlibris

Betyg 3+ av 5

3 reaktioner till “Zack av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

  1. Det verkar ju ändå som att du gillade den då, förutom att den var för rå. Faktiskt var det inte något som jag tänkte på när jag läste, visst fanns där en och annan beskrivning av… saker som var grymma, men inte så jag reagerade 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.