9789100130213_200_otrygg-hamn

Detta är Tana French fjärde bok om mordroteln i Dublin. Berättarrösten har skiftat mellan varje bok, huvudpersonen i denna bok förekom som en bifigur i den förra boken, Brottsplats: Faithful Place. Det är ett grepp som Tana French använt i hela sin bokserie. En karaktär som funnits med i utkanten av hennes bok kan komma tillbaka och vara huvudperson i nästa. På så sätt binds de samman men är ändå helt fristående.

Denna gång får vi stifta bekantskap med Mick Kennedy. Han är en ganska hårdkokt figur på ytan, men innerst inne har han ett stort hjärta och värnar om sin familj. Särskilt sin psykiskt labila syster. Samtidigt har han fått ett fruktansvärt mordfall på sitt bord och dessutom en helt nybakad mordutredare att ha vid sin sida och lära upp. Offren är en barnfamilj. Pappan och de två barnen är döda, men mamman har man lyckats rädda och hon ligger medvetslös på sjukhuset. Mick och hans kollega börjar sökandet efter den skyldige. De följer i offren, Jenny och Pats, fotspår och vi får verkligen komma familjen nära. Men allt verkar inte ha stått rätt till. I den nybyggda villan som förvisso ligger i ett område som blivit något av en spökstad efter finanskrisen och byggbubblan har någon slagit upp stora hål i väggarna. Dessutom verkar det som om någon spionerat på familjen från ett av ödehusen i närheten. Huset är dessutom bevakat på de mest märkliga ställen av babyvakter. Mick Kennedy blir snart varse att det också verkar som familjen haft objudna gäster i form av ett djur som de trodde höll till på vinden men som ingen verkat kunna förklara vad för art det var. Frågan är om det är en produkt av Pats fantasi efter att han blivit arbetslös och familjens ekonomi brakat samman. Eller är det den mystiske mannen som övervakat familjen som har haft ett finger med i spelet?

Jag har läst alla Tana French böcker och tycker hon tillhör en av de bästa yngre engelskspråkiga författarna. Kanske var det därför att jag hade så höga förväntningar som jag tycker att denna bok inte riktigt håller måttet. Hon har ett fantastiskt språk och en stil i sitt skrivande som många deckarförfattare säkert blir gröna av avund av. Men kanske tar berättarglädjen överhand i denna bok. Otrygg hamn är helt enkelt alldeles för tjock och innehåller för många upprepningar. Hon målar upp en historia som är både hemsk och tragisk, men likväl blir jag inte riktigt fast. Karaktärerna är som de ska vara, jag kan känna med dem trots att de har både bra och dåliga sidor. Men allt prat fram och tillbaka om vem det är som övervakat familjen och alla turer kring Pats efterforskningar kring det mystiska djuret blir för detaljerade och närgångna för min smak.

Tana French har fortfarande skrivit en läsvärd bok med många kvalitéer. Det vill jag gärna poängtera. Hon skildrar ett Irland efter den ekonomiska kraschen som drabbat hela västvärlden på ett utmärkt sätt. Hon skildrar hur det känns att som vuxen blicka tillbaka på en lycklig ungdomstid på ett fantastiskt sätt. Problemet är att hon i vissa skeden berättar för mycket och att det bromsar historien så att spänningen aldrig riktigt tar fart som den borde. Men jag hoppas att detta var en mellanbok och att nästa återigen kommer att nå upp i nya oanade höjder.

Boken kommer att komma ut som pocket i september.

Boken finns hos Bokus och Adlibris

Betyg 3 av 5

7 reaktioner till “Otrygg hamn av Tana French

  1. Jag blir nyfiken! Jag gillar greppet att det är olika personer som får kliva upp och vara huvudkaraktärer, jag gillar deckare och jag gillar Dublin… Men jag får ta och börja med den första då, så jag är inne i serien innan jag kommer till den här 😉

  2. Kommer definitivt köpa den när den kommer på pocket, även om det är en mellanbok. Jag gillar också upplägget med personer som är i periferin en bok är huvudperson i nästa. Och French har ett ruskigt bra språk. Brottsplats: Faithful Place är nog min favorit hittills.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.