Den här enkäten har varit i omlopp senaste veckan bland en rad bokbloggar. Ursprungligen lär den komma från Bokhora. Det känns som en alldeles lagom aktivitet för en hjärna med värmeslag och lagom skyhöga pollenhalter att anpassa sig till.

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?
Gudarnas blod av Conn Iggulden

Havskatten av Ann Rosman

Aldermanns arvinge av Gabriella Håkansson

I maktens skugga av Viveca Sten

Det 19: e Fabergéägget av Claes Ericson

+ en massa andra såklart. Så svårt att välja bara fem.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Har massor av olästa böcker och får lite samvetskval av dem allihop. Tegelstenen Jerusalem av Simon Sebag Montefiore skulle jag nog behöva ta itu med. Men sommartid föredrar jag egentligen lite mera lättsam läsning.
 
3. Var är bästa stället att läsa i sommar?
 Ute, i skuggan, eller inne, i skuggan. Det beror ju på om det regnar eller ej och om det är för mycket störande moment runtomkring när man är ute. Ni vet, gräsklippare, skällande hundar, grillrök, mopeder… Är man nyfiken som jag måste man ju titta upp ur boken ofta och kolla vad alla ljud kommer ifrån. Inget bra för koncentrationen.
 
4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?
 I skuggan eller inne. Inte i steksol och inte på stranden. Fatta vad grus och elände det kan bli på min bok…
 
5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?
Omöjligt att veta. Jag hoppas att jag får läsa många som är riktigt bra.
 
6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?
 Huvudsaken är att ALLA läser. Jag bryr mig inte så mycket om vad. Lite lättsamma böcker som mysdeckare och feelgoodromaner tycker jag hör sommaren till.
 
7. Strand eller hängmatta?
 Hellre hammock än hängmatta. Jag vill kunna ankra fast mig så jag slipper bli sjösjuk.
 
8. Deckare eller roman?
 Deckare. Och romaner… Och biografier…
 
9. Favoritgenre?
Lite av varje. Deckare och historiska romaner framför allt.

9 reaktioner till “Sommarenkät

  1. Ja men det låter nästan som jag svarat, hehe. Fast jag har redan läst Viveca Stens.
    Mari Jungstedt väntar men Aldermans arvinge vill jag nog ha som e-bok för tungt annars,
    Mia

  2. Skuggan är bästa platsen! Jag har en skuggig veranda där man kan sitta hela sommaren oavsett vilket väder det är. Det är min läsplats!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.