Jenny-Nyström-tomte

Det lackar mot jul och det är lätt hänt att både lästid och blogginlägg tryter när julruschen sätter in. Klappar och skinkor skall inhandlas, man ska dricka glögg hos svärmor och gärna storstäda hela huset tills varje liten yta glänser inför storhelgen. Vad det gäller det sistnämnda: tänk på att ingen mer än du ser om du putsat fönstren och dammat varje liten vrå i skenet av levande ljus – julen är en helg som domineras av avsaknaden av dagsljus och det går därför alldeles utmärkt att dölja eventuella dammtussar om du inte har tid och lust att vända uppochned på hela hemmet 😉

Men vad passar då bättre mitt i julstöket än en liten enkät? Jag har satt ihop några frågor som rör julen i allmänhet och läsning i synnerhet. Mina egna svar syns efter varje fråga. Frågorna är markerade med fetstil.

  1. Julen närmar sig alltså med stormsteg. Vilka/ vilken bok önskar du dig i julklapp i år?

Jag önskar mig Camilla Läckbergs nya deckare. I övrigt får vi se vad tomten har att bjuda på helt enkelt. Kanske en slant att spendera på vårens böcker.

2. Har du något bra tips på en riktigt bra bok att ge bort i julklapp? Det går bra med flera tips fördelat på genre också om du har många idéer.

Till deckarläsaren: LEONA: Tärningen är kastad av Jenny Rogneby och En mörk och förvriden flod av Sharon Bolton. Till romanslukaren: De andras hus av Rhidian Brook och Att inte vilja se av Jan Guillou. Till finsmakaren: Aldermanns arvinge och uppföljaren Kättarnas tempel av Gabriella Håkansson samt De dunkla butikernas gata av nobelpristagaren Patrick Modiano. Till pocketfantasten: Mary Jones historia av Elin Boardy och Zack av Mons Kallentoft. Till historienörden: Medici av Göran Hägg, Ett stort lidande har kommit över oss av Dick Harrison och romanen Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten av Anna Hedlin. Till feelgoodläsaren: Mrs Sinclairs resväska av Louise Walters eller Tango för vilsna själar (pocket) av Lucy Dillon. Till den som vill ha något läskigt: Kinnan i svart (pocket) av Susan Hill och Väckelse av Stephen King.

3. Många ser till att ordna julläsningen på egen hand för att se till att vara på den säkra sidan och få läsa det man vill och inte bara det som den nyckfulle tomten kommer med. Har du planerat din julläsning? Kanske sparat någon godbit eller köpt hem enbart för att förgylla din jul och nyårshelg?

Jag har sparat några av höstens böcker för att läsa i jul. Bland annat Stalker av Lars Kepler och Den stumma flickan av Hjorth & Rosenfeldt, liksom En doft av död av Andrew Taylor. Tröttnar jag på spänning kanske jag sätter tänderna i Himlakroppar av Eleanor Catton eller Kristina Sandbergs trilogi om Maj som också bor i bokhyllan. Sen ska jag kanske läsa någon eventuell julklappsbok. Därmed inte sagt att allt detta blir läst. I jul kommer jag också att tillfälligt släppa fokus på recex och bara läsa det jag själv vill.

4. Julen är ju en social högtid med släkt och familj i centrum. Hur gör man då för att hitta lästiden? Har du någon bra ursäkt för att slippa ifrån sällskapsspel och grönkål och få läsa en stund i lugn och ro?

Nja, det är ju ganska mysigt att umgås när det är jul. Men vill man ha lite egentid kan man ju alltid få lite huvudvärk eller känna sig lite dålig av all mat och dra sig undan till sängen en stund 😉

5. Många läser höstens pristagare, typ Nobel eller Augustpris, under julen. Brukar du göra det?

Nej, inte som en tradition. Men kanske ska jag läsa Kristina Sandberg i år som jag nämnde ovan.

6. Brukar du läsa någon särskild bok eller bokgenre för att komma i julstämning?

Nej, att det är en bra bok räcker tycker jag. Men jag skullegärna vilja läsa Poirots jul i år.

7. Finns det någonting du absolut INTE vill ha i julklapp?

Ett presentkort på Biltema?

8. Vad är det godaste tilltugget till en bok under julen?

Julmust och en Aladdin/Paradis ask.

9. Har du något speciellt minne av en fantastisk läsupplevelse från någon tidigare jul?

Jag minns att jag läste Dödgrävarens dotter av Joyce Carol Oates för några år sedan och att den gjorde väldigt strakt intryck på mig. Jag minns att jag ett år också hängav mig åt att sluka flera böcker om kommissarie Lynley av Elizabeth George.

10. Finns det något speciellt du har som tradition att läsa varje jul?

Det skulle i så fall vara Viktor Rydbergs dikt Tomten.

Nu väljer jag att tagga några andra bloggare att göra min enkät. Det är såklart frivilligt. Ni får gärna skicka den vidare till fler, men det bestämmer ni själva om ni vill och i så fall till hur många.

Maddes bokbloggZellys bokbloggMias bokhörnaBokföring enligt MonikaOch dagarna går…Mest Lenas godsakerLottens bokbloggBloggbohemenEnligt OMidnatts tankar – Nakit/LindaVargnatts bokhylla

Vill någon mer göra enkäten är det fritt fram. Ni som gör den får gärna lämna en länk i kommentarsfältet.

32 reaktioner till “Julens läsning 2014 – En enkät

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.