Idag undrar Annika följande:
Hur ser din recensionsprocess ut? Skriver du anteckningar (eller viker hundöron) under tiden du läser? Recenserar du en bok direkt efter du har läst ut den?

Kort sagt: dela med dig av dina bästa recenseringstips!

Jag brukar inte skriva lappar och heller inte vika hundöron (Gud förbjude!) men en och annan mental notering gör jag över saker jag tänker att jag bör ha med i recensionen. Har även hänt att jag har antecknat knepiga namn.

Jag brukar sedan se till att skriva recensionen så snart som möjligt efter att boken har blivit utläst. Det kan variera mellan att det går en timme eller några dagar beroende på hur mycket tid jag har. Kanske finns det ett samband mellan att jag inte gör några anteckningar och att jag vill skriva recensionen så snart som möjligt så jag inte glömmer för mycket av det jag har tänkt ut. Men oftast är det så att när jag börjar skriva på recensionen kommer handlingen i boken tillbaka till mig och detaljerna blir kristallklara.

Något annat jag är noga med då jag bedömer en bok är att varje bok ska bedömas individuellt. Det går inte att jämföra olika typer av berättelser och det jag försöker tänka på är om boken kunde ha gjorts bättre på något sätt. Var den för lång eller för upprepande? Var den rörig? Om jag tycker att det inte finns något att anmärka på utan att just den berättelsen är berättad på det bästa sätt jag kan tänka mig blir det full pott i betyget.

Sen är det frågan hur objektiv man vill vara. Jag skriver mitt personliga omdöme, men brukar försöka ta viss hänsyn till om det som stör mig i boken beror på att det handlar om något som jag helt enkelt inte gillar eller är intresserad av eller om det är författarens prestation som sviktar. Det känns angeläget att skilja på detta och att poängtera om jag tror att boken skulle falla andra i smaken, bara inte just mig. Ett exempel är att jag nu läser om Erik XIV och eftersom jag läst ganska ingående om Vasatiden tidigare är det inte mycket som är nytt. Men det betyder ju inte att boken är illa skriven, tvärtom. Men den vänder sig till en läsare som har mindre förkunskaper i ämnet än just jag. Därför kommer jag ge den ett gott omdöme även om den inte fångar mitt intresse till 100 %.

Nu ska det bli roligt att se vad ni andra bloggare har för recensionsknep. Trevlig helg önskar jag alla läsare!

36 reaktioner till “Bokbloggsjerka 12-15 september

  1. Håller med om att jag är försiktig med att dissa böcker alltför stark utan då påpekar vad jag ogillat och tänker att andra behöver inte tycka likadant. Och som du säger mentala anteckningar för saker jag speciellt vill lyfta 🙂

  2. Jag måste erkänna att jag viker hundöron! Men enbart i mina egna böcker och enbart i pocketböckerna! Du verkar ha god struktur i ditt skrivande, det där med att boken inte kanske är så bra, det är något jag har svårt att formulera. Men fick bra tips här som jag ska tänka på nästa gång!

  3. Jag hundörar och kladdar utan några skrupler. Om det är min bok vill säga, därför är det knepigare för mig att skriva om böcker jag fått som e-bok. I mitt fall är det totalt nödvändigt att skriva nästan direkt. Det är mitt bästa tips.

  4. Intressant att läsa 🙂 Just när det kommer till böcker som en inte tycker om, tycker jag att det känns som om det är extraviktigt att fundera över varför jag inte gillar det och kunna försöka vara saklig i hur jag lägger fram mina poänger.

  5. Jätteintressant att se vad alla andra skriver eftersom jag känner att jag är otroligt dålig på att recensera själv. Hundöron är ajabaja hos mig med!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.