Här kommer en liten boklista jag lånat av C.R.M. Nilsson och Bokföring enligt Monika.

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade: Jag läste i elvaårsåldern en rad historiska romaner av Anna Sparre, bland annat Stackars lilla drottning och Prinsessan av Wasa. Det var nog mina första vuxenböcker och det var också under den perioden som mitt historieintresse vaknade. Jag var redan då mycket intresserad av den sista tsarfamiljen, eller närmare bestämt storfurstinnan Anastasia. Det fanns en alldeles utmärkt tecknad film som väckte mitt intresse som handlade om henne.

Bok som förändrat mitt liv mest: Jag kan inte tycka att det är en speciell bok som förändrat mitt liv, snarare läsandet som helhet. Jag tror att det har berikat mitt liv en hel del att jag läser mycket.

Bok jag tycker är överskattad: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Motivering är överflödigt.

Författare vars böcker jag försöker gilla men inte lyckas med: Fredrik Backman.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom: Bröderna Karamazov av Fjodor Dostojevskij. Jag kom bara halvvägs…

Författare vars böcker är underskattade: Deckarförfattare är i regel underskattade, det finns många som skriver trovärdigt och om angelägna ämnen med ett alldeles utmärkt språk, men ändå anses inte deckare vara fin litteratur.

Jobbigaste bok jag läst: Det finns en del böcker som berört sjukdom och elände som berört mig illa, men i nuläget kommer jag inte på någon specifik.

Läser helst: Deckare, romaner och böcker om historia.

Önskar att jag läste mer: Facklitteratur. Ofta känns tunga historieböcker för tidskrävande även om de verkar intressanta. Jag skulle även vilja läsa fler klassiker.

Bästa barnboksförfattaren: Jag väljer karaktärer istället. Pelle Svanslös och Ture Sventon. Och Pettson och Findus såklart!

Gillar jag inte längre som jag gillade förut: Det finns en del deckarserier som jag tröttnat på…

Roligaste bok: Pseudonymen Bo Baldersons böcker om Stadsrådet.

Bok som berört mig mest: Flera olika. Jag kan inte nämna bara en.

Recensera din senast lästa bok: Björndansen av Roslund & Thunberg. En verklighetsbaserad kriminalroman om Militärligans bankrånarkarriär. En stark roman med läsvärda uppväxtskildringar och en verkligt hårdkokt bild av Sverige från de kriminellas perspektiv. Läs den om du vill ha en riktig krim-noir.

3 reaktioner till “En boklista

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.