Dags för Annikas bokbloggsjerka! Denna vecka ser frågan ut så här:

Hur ställer du dig till ljudböcker och vilken är den bästa ljudbok som du ”läst”?

Frågan är både enkel man samtidigt obesvarbar eftersom jag aldrig prövar någon ljudbok. Det är ingenting som lockar mig. Inte radioföljetonger heller. Jag vill helt enkelt läsa själv, inte bli läst för. Det har att göra med att om jag läser själv och på egen hand tolkar tonfall och känslor i texten skapar min hjärna en egen bild i mitt huvud av scenen som boken målar upp. Om någon annan läser på sitt sätt får man ju hela den biten serverad utan att ens egen hjärna behöver göra annat än tolka det den hör. Och det behöver ju inte nödvändigtvis vara samma analys som den hade gjort om det var min inre röst läst för mig. Känslan för boken blir helt enkelt inte den samma om jag inte får läsa själv. Därför är inte ljudboken aktuell för min del.

Trevlig helg önskar jag er, och så ett stort lycka till åt Sanna Nielsen i ESC-finalen  och Tre Kronors ishockeylag då VM i Vitryssland startar idag.

41 reaktioner till “Bokbloggsjerka 9-12 maj

  1. Ljudböcker funkar inte för mig heller, tycker du beskrev det väldigt bra 🙂

    Jag har gjort en fullständigt katastrofal planering med en resa vi ska göra nästa vecka. ESC brukar vara i slutet av maj och hockey-VM brukar sluta i början av maj. Så jag tyckte det var en väldigt bra idé att resa bort här i mitten 😉

  2. Jag blev inte ens läst för när jag var liten så kanske därför jag inte riktigt tar in ljudböcker, jag har inte tränat öronen för att lyssna utan hjärnan springer iväg och funderar kring andra saker istället.

    1. Ja, Vi har visst samma ljudboksvärderingar 😉 Det blir nog mest Sveriges matcher när det gäller hockeyn. Sport bör endast utövas av andra än mig själv är min devis. 😉

  3. Har heller aldrig provat ljudbok men jag tror inte det skulle funka på mig. För lättdistraherad, i en bok kan jag gå bakåt i texten.

  4. Intressant svar! Min främsta anledning till att jag inte lyssnar på ljudböcker är ljudkänslighet. Men ditt svar skulle även passa in det.

  5. Jag föredrar också att läsa själv. De få ljudböckerna jag försökt mig på att lyssna på har varit på buss/tåg samt när jag gick till och från kursen i höstas, den timmen kändes som bortslösad tid annars 🙂

  6. Jag älskar ljudböcker och lyssnar ganska mycket då jag inte hinner läsa själv. När jag städar, vikter tvätt lagar mat osv.. blir lite roligare då!

  7. Jag älskar ljudböcker när man ska göra trista saker, brukar får gjort massa samtidigt jag lyssnar på en deckare. Men man måste träna sig.
    Mia

  8. Du satte huvudet på spiken på en sak jag inte skrev i mitt eget inlägg: att även om uppläsarna försöker vara så neutrala som möjligt, så blir det deras röst och tolkning jag hör. Jag får heller inget riktigt grepp om karaktärernas röster, heller.

  9. Är ju jätteny på ljudböcker (inne på min tredje), men jag föredrar ju dem som läses med inlevelse. Är läsningen neutral så är det väldigt svårt att få en känsla för vad som händer tycker jag. Eftersom jag inte kan se texten själv så måste jag släppa tolkningen till uppläsaren och om hen då inte hjälper till så blir texten bara tråkig…

  10. Jag förstår vad du menar. Min hjärna fungerar ungefär så också. För egen del lyssnar jag rätt mycket ändå men nästan bara vid tillfällen då jag inte kan läsa på traditionellt sätt. Dessutom väljer jag nästan alltid att lyssna på deckare som ofta inte kräver så mycket tolkningar :-).

  11. Det är klart man färgas av den som läser, ibland positivt och ibland negativt. Tycker om att möjligheten finns och använder som motivation till promenader tex. Men inte det jag först går till om jag vill läsa en bok.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.