frimärke2

Efter några veckors uppehåll är nu Bokgeografin som Enligt O anordnar tillbaka. Roligt tycker jag och hakar förstås på. Resan går till USA denna vecka.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i USA eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Det finns ju såklart hur många som helst att välja mellan. Rosornas arv av Leila Meacham, Niceville av Kathryn Stockett och Sanningens ögonblick av Kristin Hannah är några exempel på böcker som jag tyckt mycket om.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till USA. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Jag får väl slå ett slag för de amerikanska deckarna då! Michael Connelly, Patricia Cornwell, Dennis Lehane och Nora Roberts är några exempel på de allra mest framgångsrika. Titlar kan jag inte börja räkna upp här då de allihop har skrivit massor av böcker!

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till USA, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag har ännu inte läst Gillian Flynn. Mörka platser står i bokhyllan, men jag har liksom sparat lite på den. Mississippi av Hillary Jordan och Paradisträdgården av Amy Waldman har jag också väntande i läskön.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från USA.

Ytterligare en fråga som det finns hur många exempel som helst att välja emellan eftersom vi i Sverige varit väldigt inspirerade av USA ända sedan 50-talet. (Inte bara Sverige utan hela västvärlden såklart). Alltifrån Hollywoods storfilmer till Billboardlistans toppsinglar vet vi att uppskatta.

Mitt bidrag till det kulturella får bli exempel på några av USA:s största musikexporter under de senaste åren: Lady Gaga, Beyoncé, Maroon 5, Bruno Mars, Miley Cyrus, Katy Perry, Taylor Swift och One Republic för att nämna några.

2 reaktioner till “Bokgeografi USA

  1. Ohh, en bokgeografi jag kunnat vara med på oxå. Jag är geografiskt väldigt snäv i mitt läsande, typ Norden, Storbritannien och USA. av de författare du tar upp så gillar jag Connelly och Lehane, men inte Cornwell och Roberts så mycket. Och Mörka platser tyckte jag var kanonbra, när jag väl kom in i boken, men det tog en stund för mig…

    1. Roberts är väl inte min favvo heller, men känd är hon ju i alla fall. Min läsning håller sig främst till samma områden som din, men ibland är det roligt att ta ut svängarna lite och läsa om lite mer exotiska platser. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.