toptentuesdayVeckans tema är: Top Ten Most Unique Books I’ve Read

En mindre intressekonflikt uppstod dock. Jag hade ju tänkt hänga på Enligt O:s bokgeografi. Men eftersom tisdagsfrågan ju inte gärna kan besvaras annat än på tisdagar, skjuter jag lite på resan till Japan.

Om de böcker jag valt till min lista är unika vet jag inte, men jag har valt några som jag tycker har stuckit ut och tagit andan ur mig, och på det sättet är de unika för det är det då sannerligen inte allt jag läser som gör.

  1. Historikern av Elizabeth Kostova – En av de mest spännande böcker jag läst. Den tog mig med till en värld av historisk spänning jag inte besökt tidigare.
  2. Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson – Vi var nog många som tyckte att deckarna lyfte till en ny nivå när den här boken kom.
  3. Det står ett rum här och väntar på dig… av Ingrid Carlberg – Carlbergs Augustprisvinnande biografi över Raoul Wallenberg är lysande. En tegelsten som tog lite tid, men fenomenalt skriven.
  4. När ingen ser av Elizabeth George – När Helen blev mördad höll jag på att svimma. Visst finns det fler författare som tagit död på huvudpersoner, men Elizabeth George gör det på ett sätt som ingen annan kunnat. Framförallt är det vad som händer med Lynley och de andra efteråt hon beskriver på ett fantastiskt sätt.
  5. Svarthuset av Peter May – En miljöbeskrivning och ett språk som inte många deckare har. Jag tror mig nästan har besökt Yttre Hebriderna i verkliga livet.
  6. Rödhake av Jo Nesbö – Det var i den tredje boken om Harry Hole som jag blev fast. Sedan dess har Hole tagit andan ur mig otaliga gånger.
  7. Nicholas and Alexandra: The story of the love that ended an empire av Robert K Massie – Kanske den allra bästa biografi jag läst. Han levandegör den siste tsaren och hans hustrus tragiska liv och öde på ett sätt som hållit i femtio år sedan boken skrevs. Genom att gå vägen genom att skriva den för sin egen blödarsjuke son gör han denna bok till något alldeles, alldeles extra.
  8. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón – Första besöket i Barcelona var något utöver det vanliga.
  9. Fyrmästarens dotter av Ann Rosman – Kanske är inte hennes böcker direkt unika. Men jag är väldigt förtjust i blandningen av deckare och historia, och hon väver samman dessa ingredienser på ett ovanligt skickligt sätt.
  10. Jan Guillous serie om Arn – Fenomenala böcker. Vilken research han har gjort! Så levande har en medeltid som kännetecknas av glest med källor sällan varit.

Detta blev något av en favoritboklista. Men det är ju också ett sätt att vara unik, att stanna i minnet som en favorit. När jag efter 5-10 år fortfarande skulle kunna recensera dem som om jag läst ut dem igår har de verkligen haft förmågan att lägga sig över den grå massan på ett unikt sätt.

4 reaktioner till “Top Ten Tuesday – Unika böcker

  1. Bra urvalsprincip! Jag tappade helt lusten för serien när Helen dog, och What came before he shot her orkade jag inte igenom. Fast sen började jag läsa böckerna igen, men det är inte samma sak…

    1. Nej böckerna om Lynley är inte riktigt vad de har varit och trots att jag är mycket förtjust i dem så kom jag inte heller igenom What came before he shot her. Jag förstod den inte alls.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.