Francesca av Lina Bengtsdotter

9789137149714_200x_francesca

Att i berättelsen om Annabelle återvända till Gullspång väckte något inom kriminalinspektör Charlie Lager som hon trodde att hon gjort sig kvitt sedan länge. Hennes uppväxt tillsammans med en ensamstående mamma som aldrig prioriterade trygghet och rutiner lämnade djupa sår, men Charlie känner också en oförklarlig gemenskap med invånarna i den lilla bruksorten i Västergötland. Hon återfann en gammal bekantskap, Susanne, och efter fallet med den unga Annabelles försvinnande är Charlies vän i stort behov av stöd. Därför lämnar hon än en gång Stockholm och återvänder till sina hemtrakter. Men det finns också ett annat skäl. När hon läser en gammal artikel visar det sig att för många år sedan försvann en annan ung kvinna strax utanför Gullspång. Francesca Mild mådde psykiskt dåligt efter att hennes bästa vän hade tagit sitt liv och hade därför lämnat sin internatskola för att spendera en tid på familjens herrgård. Charlie Lager kan inte förstå hur hon har kunnat undgå att höra talas om händelsen, på en liten ort brukar rykten spridas snabbare än vinden. Det är också en gåta att ingen nämnde Francesca Mild i samband med sökandet efter Annabelle. Väl på plats i Gullspång börjar Charlie forska i mysteriet med Francescas försvinnande, men hon får snart erfara att de flesta av invånarna helst vill låta det förflutna vila i glömska.

Lina Bengtsdotter debuterade 2017 med kriminalromanen Annabelle, en berättelse fylld av mystik och svärta. Det var nog många av oss läsare som kände att huvudpersonen Charlie Lager inte blev färdig med de demoner som hennes återkomst till Gullspång hade väckt till liv, tvärtom kändes boken som en inledning på något större. I den nya berättelsen Francesca spinner författaren skickligt vidare på trådarna från den förra boken, men indirekt är det nästintill nödvändigt att läsa båda böckerna i kronologisk ordning för att kunna greppa sammanhanget. Sättet på vilket Lina Bengtsdotter skapar en naturlig koppling mellan Annabelle och Francesca är skickligt, likheterna mellan fallen gör att det finns ett övertygande skäl till att Charlie Lagers intresse väcks.

Skildringen av den lilla bruksorten där arbetstillfällena har gått om intet och där hoppet i många fall lämnat människorna tillsammans med jobben är något alldeles extra. Lina Bengtsdotter väjer inte för att dragga upp det som gömmer sig i djupet av dessa själar. Deras längtan efter något bättre blandas med en förankring i hembygden som i de flesta fall är för stark för att de ska kunna bryta sig loss. De flesta i Gullspång har jobbat på bruket och den naturliga konsekvensen av dess nedläggning blir att orten långsamt bryts ned. Framtiden är dyster, för det finns egentligen inte mycket att satsa på i den lilla orten som råkar vara Gullspång, men som i stora drag kunde ha varit en, vilken som helst, av hundratals mindre glesbygdsstäder. Trots mörkret som breder ut sig skildrar Lina Bengtsdotter platsen och dess invånare med stor respekt och lyhördhet. Hon fångar människornas rädsla, både för sig själva och andra. Charlies destruktiva livsföring närmar sig allt mer det hon har lovat sig själv att undvika: att bli som sin mamma. Karaktärsteckningarna är ofta knivskarpa, men det finns också en suggestiv mystik över de suddiga minnen Charlie Lager bär på. De kommer till henne som fragment och påminner om ett liv hon trodde att hon hade lagt bakom sig. Charlie Lager är en trasig själ, men hon gör ändå sitt bästa för att skapa en dräglig tillvaro.

Francesca inleds med att vi tidigt vet att flickan någon gång under hösten efter uppbrottet från internatskolan försvann spårlöst. Parallellt med den nutida skildringen av Charlie Lagers undersökningar får vi följa Francescas egen berättelse. Lina Bengtsdotter tecknar bilden av en ung kvinna som känner sig vilsen. Hon kvävs av familjens förväntningar och finner ingen kärlek i sitt hem. Hon vill på något sätt göra revolt och bryta sig fri.

Berättelsen om Francesca bygger i grunden på människors oförmåga att acceptera andra individer. Själva upptakten till handlingen grundar sig i bristen på respekt för mänskliga egenskaper och val. Den värld Francesca är född till vill enbart se en viss typ av människor, stöpta i en och samma form. Det innebär ett stort lidande för den som är annorlunda, som inte inrättar sig efter normen. På det sättet är det här en viktig bok som fångar upp många av de känslor som intolerans orsakar, ett starkt tema som skapar igenkänning på många plan. Den främsta styrkan i Lina Bengtsdotters författarskap är hennes förmåga att skapa realism och att inte försköna. Karaktärerna är vanliga människor av kött och blod, med allt vad det innebär. Vemodet genomsyrar allt, men det är också med en vacker klang, likt en sorgsen ballad.

Utgiven av: Bokförlaget Forum, 2018. 

Finns hos: BokusAdlibrisAkademibokhandeln

Betyg 4 av 5

Annonser

3 reaktioner på ”Francesca av Lina Bengtsdotter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.