En smakebit på söndag

ensmakebit

Tänkte idag delta i En smakebit på söndag, där bokbloggare i både Norge och Sverige delar med sig av ett kort smakprov ur den bok de förnärvarande läser. Min smakbit kommer från Hon som kom före av J. P. Delaney, sidan 103. Jane har flyttat in i ett mycket ovanligt hus där arkitekten Edward Monkford kräver insyn i det mesta. Obehagliga saker verkar ha inträffat i huset tidigare, då både Monkfords familj och den tidigare hyresgästen Emma har dött där. Boken är en psykologisk thriller utgiven av Albert Bonniers förlag, läs mer om handlingen här! Här är det Janes berättarröst vi hör.

Mias ögon blir stora när hon kommer att tänka på ytterligare en sak. ”Och hustrun? Vad var det hon hette?”

”Mia, nej…” säger jag lamt. Jag är ganska säker på att här börjar gå över styr, men hon har redan börjat knappa på skärmen igen.

”Elizabeth Monkford, född Elizabeth Mancari” säger hon efter en stund. ”Nu ska vi se hur hon såg ut…” Hon skrollar snabbt igenom bildträffarna. ”Det där kan inte vara hon… Fel nationalitet… Där har vi henne.” Hon visslar lågt av förvåning.

”Vad är det?”

Hon vänder skärmen mot mig. ”Inte så obehindrat när allt kommer omkring”, säger hon tyst.

Bilden föreställer en ung kvinna med mörkt hår som sitter vid ett ritbord av något slag och ler mot kameran. Fotot är visserligen rätt oskarpt, men det rådet ingen tvekan om att kvinnan är väldigt lik Emma Matthews. Och därför även lik mig, antar jag.

9789100167233_200x_hon-som-kom-fore

Önskar er alla en trevlig Valborg!

10 comments

Kommentera

