Bästautmaningen – Tegelsten

Lyrans Noblesser har startat en ny utmaning som går ut på att varje vecka kora en favorit på något område. Vad gillar vi bäst,  helt enkelt. Den här veckan vill hon veta vilken som är den bästa tegelstenen vi läst, alltså en bok över 500 sidor. 
Jag har funderat ganska länge, för jag har ett gäng favoriter i den här kategorin. Det är ofta något visst med tjocka böcker, de liksom griper tag på ett särskilt sätt när man får gott om tid att lära känna karaktärerna. Det är också en konst att kunna fylla ett stort antal sidor med något som håller hela vägen, oavsett om det är fiktion eller verklighet.

 Idag väljer jag att tipsa om en av de bästa biografier jag har läst, Det står ett rum här och väntar på dig… Berättelsen om Raoul Wallenberg av Ingrid Carlberg. En helt makalöst välskriven bok! 

18 comments

  1. Åh, jag drar mej för att läsa tegelstenar… Började läsa Harry Potter förra året men kom av mej efter tredje boken eftersom fyran var så tjock… Böcker på 350-400 sidor passar mej bäst.

  2. Kul och tack för lästipset! Jag tillhör gänget som gillar att läsa biografier – de blandas så bra med deckare, tycker jag.
    Jag har en riktig tegelsten som väntar. Det är sjätte och sista delen i Knaugårds Min kamp-serie. Boken är på över tusen sidor… Men jag ska först läsa del 3, 4 och 5.

  3. Vad roligt att du säger det, för den boken ingår i min lista över vad jag planerar att läsa under 2017! Var lite tveksam, men nu känns det mycket roligare när du har lovordat den.

Kommentera

