Änkan av Fiona Barton

9789176790359_200x_ankan

När Jean Taylors make Glen en dag blir påkörd av en buss och dör dröjer det inte länge förrän hela hennes trädgård fylls av journalister från landets olika tidningsredaktioner. Anledningen är att han har stått anklagad för att ha fört bort och dödat en liten flicka, men ingen hittade henne någonsin och ord stod mot ord. I pressen har han dock varit dömd sedan länge, och även i allmänhetens ögon. Men Jean då? Hur kunde hon vara gift med någon som är kapabel till en sådan handling, och hur kunde hon undgå att märka något? Hon bestämmer sig för att berätta historien ur sitt perspektiv, och det blir en resa in i människans allra mörkaste vrår.

Änkan är en psykologisk thriller om ett fruktansvärt brott, sett ur en något annorlunda synvinkel. Jean är på sätt och vis också ett offer, men samtidigt är även hon dömd i omgivningens ögon. Hur har hon kunnat vara så naiv att hon inte ens har märkt av makens mörka sidor, och hur kan hon stanna kvar vid hans sida? Jean har fastnat i en situation där hon kommer att få betala ett högt pris hur hon än gör. I slutändan är det faktiskt inte heller bevisat att det är Glen Taylor som ligger bakom den lilla flickans försvinnande.

Fiona Bartons bok belyser många dilemman, såväl etiska som moraliska. Hon lyckas skapa en obehaglig berättelse med små medel, och inte förrän boken är utläst kan man med säkerhet veta vad som faktiskt är sanningen och vad som är omgivningens spekulationer eller önskan om att hitta en syndabock. Det är också en berättelse om psykologin i att veta eller inte veta, eller kanske framförallt att inte vilja känna till sanningen. Änkan är en smart och rappt skriven berättelse om prövningen i att vara den som står bredvid då ett brott utreds.

Utgiven av: Massolit förlag, 2016. I översättning av: Katarina Falk.

Finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Betyg 3+ av 5

11 comments

  1. Det låter som en riktigt ruggig bok. Får se om jag vågar läsa den. Men i vilket fall är den ett utmärkt tips åt en av mina bokvänner! Tack och ett gott nytt år till dig! 🙂

  2. Hmmm, innan jag började läsa så bestämde jag mig för att vad du tyckte skulle få fälla avgörandet om jag skulle läsa eller ej. 3+ låter egentligen inte som en bok jag vill läsa och det där med att det är lite för enkelt att räkna ut saker… nja, nej, jag kunde inte bestämma mig 😉

    1. Alltså det kanske är lite snålt av mig, du kanske gillar den bättre. Det är en bra bok och jag har sett andra som tokgillat. Kanske är min tandvärk som gör mig på dåligt humör fortfarande. Hehe. 😉

Kommentera

