Uncategorized

20 snabba inför jul och nyår

Enligt O har satt ihop en liten frågerunda med 20 snabba om jul- och nyårshelgerna med allt vad de innebär.

gran

Julafton eller nyårsafton? Jul, alltid jul. Och visst varar den väl fram till påska, eller? 🙂 Och då är det ungefär lagom att börja planera för den kommande julen!!

Glögg eller julmust? Julmust är ett självklart val då glögg inte alls är något för mig.

Amaryllis eller hyacint? Egentligen inget då båda orsakar nysningar, men amaryllisar är pampiga blommor.

Sill eller skinka? Sillen går bort. En av få saker jag inte tycker om när det gäller mat.

Snö eller regn? Just i juletid väljer jag nog ändå snö.

Lussekatter eller pepparkakor? Ja, varför? Jo därför.

En i taget eller slalomläsning? Hrm, jag försöker läsa en i taget och i höst när det inte har blivit så mycket läst alls har jag blivit bättre på att fokusera på en bok åt gången.

Film eller tv-serie? Har dålig koll på båda…

Gina Dirawi eller Sanna Nielsen? Svårt val, de är ju ändå extremt olika… Same same but different.

Kalle Anka eller Karl Bertil? Ja, jag väljer nog det kommersiella framför det solidariska den här gången. Men favoriten är Robin Hood!

Tomten eller Grinchen? Det verkar ju dystert att välja surkarten nu till jul, tycker jag ändå.

Morgonpigg eller nattuggla? Allting är i och för sig relativt, även detta svar. 😉 Men jag föredrar att gå upp på morgonen och få det jag ska ha gjort ur världen istället för att jobba nattskift med en massa som inte hunnits med tidigare.

Hundöra eller bokmärke? Det där första, vad är det…?

Soffan eller sängen? Så kan man sova vartannat kapitel.

Tegelstenar eller tunnisar? Just nu är jag i en fas där jag vill få flyt i läsningen, och då är det inte läge för de allra tjockaste tegelstenarna.

Leonard Cohen eller Bob Dylan? Väljer Cohen men har inte någon jättestark relation till någon av dessa herrar.

Fröken Frimans krig eller Ivanhoe? Riddare och tradition. Behöver jag säga mer? Och så kvicknar man ju till där på nyårsdagen när de river av sina öronbedövande trumpetfanfarer. Eller så kanske huvudvärken förvärras…

Ingvar Oldsberg eller Lasse Kronér? Tjötiga bägge två, men jag väljer nog Kronér.

Så mycket bättre eller Stjärnorna på slottet? Ett lätt val.

Sven -Bertil Taube eller Kent? Ja, med rådande Kent-yra kring avskedskonserten så…

6 thoughts on “20 snabba inför jul och nyår

  1. Trodde ett tag där i början att vi inte hade något alls gemensamt, men det bättrade sig mot slutet 🙂 Ska nog ta och försöka göra den här jag också…

  2. Kul att läsa dina svar. Insåg att om någon skulle be mig nämna vad någon av Kents låter heter så skulle jag inte komma på en enda 🙂 Har också gjort enkäten idag.

Kommentera

