Uncategorized

Rök av Dan Vyleta

9789100166700_200_rok

Det är ett dimhöljt England under 1800-talet vi får följa med till i Dan Vyletas Rök. Några unga pojkar kommer en hemlighet på spåren vid den internatskola de går i; sanningen om vad som egentligen är rök. Röken kommer ur människorna och visar sig när de tänker onda eller syndiga tankar. Men det pojkarna upptäcker är att röken i själva verket är en sjukdom som likt en farsot breder den ut sig över det viktorianska samhället. Men kanske kan de finna bot, men i fel händer kan också röken komma att användas emot människorna.

Rök är ett äventyr som för tankarna till hur det hade kunnat bli om Charles Dickens hade skrivit dystopi. Vi får följa överklasspojkarna Thomas och Charlie genom ett England som måste sägas gå i gråskalans tecken, för handlingen ligger inbäddad i rök och dimma. Detta utgör för mig ett problem, för jag har stundtals svårt att se den röda tråden. Jag går helt enkelt bort mig i smogen.

Egentligen är själva grundidén till boken genomtänkt, jag gillar miljöerna och karaktärerna, men det händer egentligen mycket lite i bokens inledning mer än att folk ryker. Och jag har svårt att förstå exakt varför de ryker, men till sist inser jag att det är en sorts farsot. Boken flirtar med äventyrsromanen och för den sanne anglofilen är det här säkerligen njutbar läsning; tänk internatskolor, gods och aristokrati. Den delen uppskattar jag; om det inte hade varit så svårt att se den för all rök…

Utgiven av: Albert Bonniers förlag, 2016. I översättning av: Birgitta W Augustsson

Kan köpas hos Bokus och Adlibris

Betyg 3 av 5

8 thoughts on “Rök av Dan Vyleta

Kommentera

