Författarintervju: Lotta Lexén

13682599_10155050904453222_583957852_o-265x400

Författarfoto: Zoran Pucar

Lotta Lexén är författare till böckerna Genom dig och Förlust, som hon har givit ut på det egna förlaget Fredag Förlag. Till vardags bor hon i Motala, har jobbat som gymnasielärare i svenska under många år, men är numera utbildningsstrateg vid Östsvenska Yrkeshögskolan. Läs gärna mer om Lotta på hennes hemsida som ni hittar här.


Hej Lotta! I höst är du aktuell med din andra bok om Hanna Brander, Förlust. Berätta lite om din karaktär Hanna och vad böckerna handlar om! 

Hanna Brander är i flera avseenden min motsats – hon är lugnstark (det borde vara ett ord i alla fall), naturälskande och ganska tystlåten – men en sak har vi gemensamt: luktsinnet är vårt dominerande sinne. Medan jag ibland stoppar näsan i min medhavda kardemummaburk för att behålla lugnet på jobbet är dock Hannas luktsinne lite mer sofistikerat. Ja, mycket mer faktiskt. Hon upptäcker i Genom dig hur hon genom dofter kan uppfatta människors sinnesstämning och med lite övning mer än så. När hon så har känt samma doftprofil från en kvinna som senare hittas mördad och en flicka som försvinner spårlöst inser hon att det finns en länk mellan dem och att hon själv är den enda som har en chans att nysta vidare på det spåret för att hitta den försvunna Sara. I detta sökande, i vilket hon tar sin bästa vän Lisen till hjälp, hittar Hanna också ledtrådar till sitt eget förflutna, som visar sig vara ett helt annat än vad hennes föräldrar har låtit henne tro. Genom dig handlar alltså om sökandet efter en försvunnen flicka och efter en mördare och är på så vis en deckare, men lika mycket är det en roman om vänskap, ansvar, skuld, drivkrafter och föräldraskap.

Även i Förlust, där vi fortsätter följa Hanna och Lisen, får frågan om föräldraskap och familjeband ganska stort utrymme, men här är huvudfrågan snarast vad vi är beredda att göra när den största förlusten av alla hotar oss. Låt oss säga att karaktärerna väljer lite olika vägar. Förlust är i grunden också en deckare eller spänningsroman med mystiska dödsfall i centrum, men jag tycker att den rör sig även utanför genren. Den har något mörkare toner än Genom dig genom att fokusera på vad förtryck och manipulation kan göra med en människa, men det finns definitivt strålar av ljus och värme i den också.

När väcktes ditt intresse för böcker och skrivande? När bestämde du dig för att bli författare? 

Jag har alltid älskat att läsa och att formulera mig, ett tungt vägande skäl till att jag under nitton år jobbade som svensklärare på gymnasiet, men inte förrän för några år sedan slog mig tanken att jag skulle kunna skriva en bok. Min ena son sa en dag ”Nu luktar det vinter”, och som den luktfokuserade person jag är drog de orden i gång en kedja av tankar som snabbt växte till en hel berättelse. Tänk om några omkring oss kan plocka fram mer ur dofter än vad de flesta av oss klarar? Jag började skriva Genom dig med just sonens ord, och sedan praktiskt taget rann de 275 sidorna ut genom mina fingrar. Så fort jag gavs möjlighet drog jag mig undan med min dator och gick in i min nya värld, där jag bestämde allt. Trodde jag i alla fall. Det visade sig ganska snart att berättelsen bestämde en hel del över sig själv också, och mer än en gång var jag tvungen att tänka om för att nya personer hade nästlat sig in och krävde att få berätta sin historia. Ofta fick de hållas.

Förlust tillkom under mer ordnade former, men tog också betydligt längre tid att skriva. Lika härligt var det ändå att i lugnare tempo jobba med skrivhantverket i Förlust som det var att glida fram på inspirationen i Genom dig.

Var hittar du inspiration till dina böcker och hur ser din skrivprocess ut? Skriver du lite i taget när tid finns, eller låser du in dig och vägrar bli störd innan jobbet är klart?

Inspirationen finns överallt. Från min sons ord om vinterdoft till mina egna rädslor och allt däremellan. Det innebär absolut inte att det mesta i böckerna kommer från mina egna erfarenheter eller känslor. Det skulle vara ytterst tragiskt. Tvärtom passar jag i mitt skrivande på att gå in i huvudet på människor som på mycket få sätt påminner om mig och som inte delar mina värderingar.

Vad gäller skrivprocessen så ser den olika ut beroende på vad som bjuds. Finns det utrymme för att krypa undan och jobba ostört kan det vara bra, men tidsslattarna vid köksbordet ska inte underskattas. Inspirationen kan flöda även med en diskmaskin i bakgrunden och hojtande barn både här och där. Med ett heltidsjobb som icke-författare får man inte vara för kräsen. Och för all del kan man sannerligen inte sitta och vänta på inspiration heller. Att skriva är också ett arbete, och ibland får man bita ihop och skriva trots att skrivlusten inte ligger som en dimma över en.

Du ger ut dina böcker på egen hand. Hur går det till och vilka är dina bästa tips till den som vill göra samma sak? 

Först av allt: Skaffa en Mange. Alla som tänker ge ut en bok själva borde ha en Mange. Vänligen håll er borta från min Mange dock. Han är inte bara min förläggare utan också min äkta man, men framför allt är han den som knuffar mig framåt och som drar ett stort lass i processen kring bokutgivningen. När de stora förlagen refuserade Genom dig tjöt jag lite i smyg och sedan la jag undan tanken på utgivning. Det gjorde inte Mange. Han registrerade företag (Fredag förlag), började läsa in sig på bokutgivning och millimeterpillade med bokstäverna i min logga. Bara det. Han fixade en logga. Loggan följdes av bokomslag, med stor hjälp från min goda vän grafikern Linda Johansson som också gjorde inlagan. Sedan fixade han tjusiga bokställ och beställde tre tusen böcker. Jag förklarade att han var knasig och att tre hundra böcker vore rimligare. Som tur var lyssnade han inte, och nu har vi sålt nästan alla böckerna. Dessutom sjöng han på releasefesten. Så en Mange är bra att ha.

Lite distans är också bra att ha, så man inte som jag bölar och ger upp vid refusering. När jag, uppiggad av Manges utgivningsidéer, började kika lite närmare på branschen läste jag att ett av de förlagen jag skickat mitt manus till får in 1000-2000 debutantmanus per år, och att de av dem ger ut 1-2. Okej – en till två promilles chans alltså. Just det förlaget hade dessutom läst hela mitt manus och uttryckt sig uppskattande om det, och när jag fattade att jag faktiskt inte var så himla långt från de där två promillena blev jag lite starkare. Jag vågade haka på Manges entusiasm, och det är jag mycket glad för idag.

Sedan finns det tusen val att göra, såsom Print on demand eller stora tryckta upplagor? Pocket eller inbundet? Hybridförlag eller helt eget? Det är bara att grotta ner sig och hitta sin egen väg. Gärna med en Mange. Jag vill lite varnande flagga för att själva manusbiten är den lättare biten av processen. Att nå ut är den stora utmaningen. En bra bok är förstås grundbulten, men du är också en produkt. Du behöver kunna sälja både dig själv och din bok tillsammans, i alla fall är det min erfarenhet. Att tycka om att hålla föredrag om skrivandet och att uppskatta och aktivt jobba för att på olika sätt aktivt möta läsarna är en fördel.

Slutligen, vad för typ av böcker föredrar du att läsa själv på din fritid, och har du någon riktig favorit för mörka höstkvällar att tipsa om? 

Jag är svag för deckare. Jag gillar att stora såväl som små frågor om människor och samhälle vävs samman med en röd spänningstråd. Ändå är nog inte så många av mina riktiga favoriter deckare, konstigt nog. Vill man njuta av språk och berättarmagi tycker jag att Parfymen av Patrick Süskind är rätt bok, vill man ha apokalyptiska dystopier kan man ställa Cormac MacCarthys Vägen mot Lars Wilderängs Stjärnklart, vill man skrattgråta är Fredrik Backmans böcker perfekta och vill man bara vaggas i enkel skönhet är Stig Claeson en stjärna. Skräck inlindad i svensk vardag bjussar John Ajvide Lindqvist på bl.a. i fantastiska Människohamn och önskar man något skönt knasigt med humor och vemod kan man lägga vantarna på Lars Vasa Johanssons Den stora verklighetsflykten. Och här känner jag sannerligen att jag har skrivit mycket nog även om jag skulle kunna fortsätta länge 🙂

Stort tack för din medverkan Lotta! 

Varmt tack för att jag får utrymme här hos dig!


Böckerna av Lotta Lexén finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Kommentera

