Författarintervju: Mattias Edvardsson

245830.jpg

Författarfoto: Emil Malmborg – Från Bokförlaget Forum

Mattias Edvardsson är i höst aktuell med boken En nästan sann historia som ges ut av Bokförlaget Forum. Det är en komplex berättelse som ställer frågan om olika tolkningar och synsätt på en och samma sanning på sin spets. Mattias är bosatt utanför Lund och arbetar till vardags som gymnasielärare.

Jag har fått äran att ställa några intervjufrågor till Mattias Edvardsson om hans nya bok och skrivandet.

Här finns min recension av En nästan sann historia att läsa.

9789137149158_200x_en-nastan-sann-historia


Hej Mattias! Till vardags undervisar du i svenska och psykologi. Det låter som två utmärkta ämnen för en författare att behärska. Hur mycket nytta av det har du i ditt skönlitterära skrivande?

Det är så klart en viss fördel att ha kunskaper i språkriktighet, grammatik och litteratur när man skriver romaner. Å andra sidan är det inget som man inte kan få hjälp med om man behöver det. Däremot är det nog avgörande för en författare att vara intresserad av människor. Mina teoretiska kunskaper i psykologi ser jag som en bonus. 

Berätta i korthet vad En nästan sann historia handlar om? Det är en mångbottnad historia om litteratur, men också ond bråd död, så i vilken/vilka genrer skulle du själv vilja placera den?

Jag är inte så intresserad av att sätta etiketter på berättelser. Min bok har kallats roman, spänningsroman, deckare, Donna Tartt light … Själv tänker jag på den som en förhoppningsvis ganska spännande berättelse om en mordgåta i akademisk miljö. Visst handlar det om skrivande och litteratur, men i botten handlar det lika mycket om relationer och makt, att vara människa med känslor och drömmar och allt vad det innebär.

Din nya bok är en berättelse som till stor del handlar om just själva konsten att skriva. Hur fick du idén till den här berättelsen, och hur mycket identifierar du dig själv med karaktärerna som alla när en dröm om att behärska författarkonsten?

Den ursprungliga idén var rent berättarteknisk. Jag ville skriva en roman om en man som skriver en roman. Vartannat kapitel ur författarens perspektiv och vartannat kapitel ett utdrag ur romanen han skriver. På så vis fick jag möjlighet att illustrera sanningens relativitet och minnets bedräglighet. Och visst finns det mycket av mitt unga skrivande jag i 19-årige Zack: det romantiska och pretentiösa, den starka tron på den egna genialiteten i kombination med skammen över att tro sig förmer. När jag pluggade på litteraturvetenskapliga institutionen i Lund i mitten av 1990-talet fanns det ingen kurs i litterärt skapande. Men om det hade funnits …  

Du har även tidigare skrivit flera böcker, varav några för ungdomar. Tycker du att det är stor skillnad mellan att skriva för vuxna och för unga? Skiljer sig ditt tillvägagångssätt med att bygga upp historien och själva skrivprocessen åt när du skriver för dessa olika kategorier av läsare?

Det enkla svaret är att det inte är någon skillnad. När jag skriver för ungdomar berättar jag utifrån unga människors perspektiv och med det följer automatiskt ett visst språk och vissa teman och motiv, men i övrigt ser min arbetsprocess exakt likadan ut. Jag tror dessutom att det är en förutsättning för att en ungdomsbok ska bli bra. 

Hur viktigt tycker du att det är att det skrivs böcker som vänder sig specifikt till ungdomar? Hur mycket främjar det läsandet?

Vilken bra fråga! Egentligen är jag skeptisk till all kategorisering av berättelser. Kanske kan det behövas för barn? Å andra sidan har min äldsta dotter läst 6-9-årsböcker sedan hon var 3. Något jag är övertygad om är i alla fall att många läsare går miste om bra berättelser på grund av dessa kategoriseringar. Hur kul är det att gå till 12-15-hyllan när man är 16? Och hur många vuxna läsare hoppar inte över bra böcker för att det står tonår eller unga vuxna på dem? Nej, det är en lite trist trend, det här att sätta så snäva etiketter på berättelser. 

Har du några nya skrivprojekt på gång nu, och vill du i så fall lämna någon teaser om vad det kan tänkas vara för något?

Jag har precis skrivit klart första utkastet till en bok om en femtonåring som får ett nytt hjärta. I dagarna påbörjar jag en berättelse om lite äldre karaktärer. Något i samma stil som En nästan sann historia

Slutligen, vilka är dina tre hetaste boktips i höst?

Hans Gunnarsson ”Rum för resande”.

En av Sveriges främsta berättare. Varenda mening är poesi.

Stefan Lindberg ”Nätterna på Mon Cheri”

Metaroman med Palmemordstematik. Nydanande och suggestivt.

Petra Holst ”Bländad”

Krypande psykologisk skräck. Det skulle kunna hända vem som helst.


Stort tack till Mattias Edvardsson för att du ville svara på mina frågor! Läs gärna mer om Mattias och hans böcker på hans hemsida som ni hittar här.

Här finns böckerna att köpa:

BokusAdlibris

2 reaktioner på ”Författarintervju: Mattias Edvardsson

  1. Vad glad jag blev att läsa att det är nya böcker på gång! Båda böckerna låter som böcker i min smak. Och vad roligt att läsa din intervju, jag har funderat på om det inte skall dyka upp någon intervju med honom snart, med tanke på att En nästan sann historia var så makalöst väl skriven. Den formuleringen som han själv använder om Hans Gunnarsson, att varenda mening är poesi, det är precis vad jag tycker om Mattias Edvardssons eget språk. Ha en fortsatt fin helg!

Kommentera

