Bokbloggsjerka 2-5 september 

Idag skriver Annika

Personligen är jag inte så intresserad av att se filmatiseringar av böcker jag har tyckt om, eftersom jag med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan ”slakta” en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?

Det här med film är ju inte riktigt min grej. Men kanske är då detta ett utmärkt läge att snappa upp lite tips från er andra. 

Vanligtvis håller jag med Annika, filmatiseringen av en bra bok har en tendens att bli katastrofal. Flertalet gånger har man undrat hur producenten ens får gå lös… Men det finns såklart också undantag. J.R.R. Tolkiens Sagan om Ringen -trilogi är en mycket tradig historia att läsa (men jag tog mig igenom dem!!), där tycker jag nog ändå att filmerna är betydligt bättre, inte minst eftersom de är så påkostade. 

Över till vad som skulle kunna bli film, eller kanske tv-serie. Emelie Schepps böcker om Jana Berzelius tror jag skulle kunna och kommer att bli filmade någon gång i framtiden. Är man sugen på en skräckfilm tror jag på Mats Strandbergs Färjan. Kanske skulle även Elena Ferrantes Neapelkvartett passa på vita duken. Jag tänker mig en modern Gudfadern, fast med kvinnor och kvinnors typer av rivalitet och intriger i huvudrollen då. Kunde bli häftigt! 

Trevlig helg allihop! 

16 comments

  1. Tycker om att se filmer som är baserade på böcker jag läst. Jag har bara läst Hobbiten av Tolkien, men har tänkt läsa de andra böckerna också. Såg de två första filmerna i Sagan om ringen för en massa år sedan, men minns just ingenting.

  2. Visst är Sagan om ringen bra som film, men boken (trilogin) är bättre. Tyckte för egen del inte alls bok-trilogin var tradig, men dom flesta verkar tycka som dig. 😉

  3. Tänker att de flesta deckare skulle kunna bli film eller tv-serie. Bra genrer för filmatisering. Sagan om ringen hade jag aldrig tagit mig igenom i bokform så det var ju tur att de kom som film (men att se varje film en gång räckte mer än väl …)

  4. Sagan om ringen har jag inte läst men älskar filmerna då jag tycker effekterna är så bra. En besvikelse var Cirkeln som var en katastrof..hade plockat bort en huvudkaraktär som har en stor roll i historien. Gillade Livet efter dig både i bok och film. Läser gärna skräck men tittar inte på skräck..är mån om min sömn.

Kommentera

