Crimetime med Mikaela Bley

Michel Widenius

Foto: Michel Widenius – Från Lind & Co

Mikaela Bley är en av de nyare stjärnorna på den svenska deckarhimlen. Hon tog jobbet på TV4 som inspiration och sadlade om till deckarförfattare och debuterade 2015 med första boken om Ellen Tamm som jobbar som journalist på just TV4. Nu i dagarna är hon aktuell med sin andra bok, Liv, och även som medverkande författare på deckarfestivalen Crimetime Gotland.


Hej Mikaela Bley! Hur känns det att delta i Crimetime Gotland och vilka event kommer du att delta i? Vad ser du fram emot mest? 

Det är en stor ära att få vara med – jag ser så mycket fram emot att träffa läsarna och besökarna i Visby. Det ska också bli oerhört spännande att träffa de andra författarna som deltar. Många av dem har jag läst, beundrat och inspirerats av sedan jag var liten. Jag ska försöka hinna lyssna på så många föreläsningar som möjligt. Själv ska jag bland annat prata om PSYKOLOGISKA THRILLERS – versus klassiska deckare, NYA DECKARSTJÄRNOR – ett samtal om att hitta sin plats i deckarhyllan. Jag och Denise Rudberg ska prata om våra DECKARHJÄLTINNOR – våra kvinnliga huvudkaraktärer och hur vi låter kvinnan leva ut och ta plats i sina deckare.

Och så blir det signeringar och andra spännande möten. Framförallt är det lite extra spännande för mig i år då min andra bok Liv släpps i samband med festivalen.

Du debuterade 2015 med boken Lycke och nu kommer uppföljaren Liv.  Berätta vad nya boken handlar om!

Det är en fristående fortsättning på Lycke. I Liv får vi lära känna Ellen bätte. Hon kan inte längre fly från det förflutna och de mörka minnen som väcktes till liv när hon rapporterade om fallet Lycke i början av sommaren. Hon åker hem till gården där hon växte upp, där allt började när hon var åtta år och hennes tvillingsyster dog. På vägen dit stannar hon för att tanka och får hon höra om en kvinna – Liv – som har hittats brutalt ihjälslagen. Ellen börjar nysta i den döda kvinnans öde och ju mer hon börjar gräva i vad som hänt, desto mer inser hon att småstadsidyllen rymmer mörka hemligheter och att det är mycket som inte är som det verkar. Inte minst när det gäller henne själv och systerns död.

Din huvudperson Ellen Tamm är journalist på TV4. Hur gick det till när du arbetade fram henne som karaktär och har ni några påtagliga likheter? 

Ellen och hennes historia växte fram under en längre tid. Jag började skriva henens historia när jag kände att hon var tillräckligt tydlig och stark. Vi har fler likheter än vad jag kanske hade tänkte mig från början – samtidigt som vi är väldigt olika. Ellen bär på ett mörkt förflutet som påverkar henne dagligen, hon arbetar med döden för att slippa fokusera på sina egna problem. Jag arbetar också med döden, jag skriver om döden (bland annat) och jag bearbetar också saker i det förflutna, men främst skriver jag om sådant som skrämmer mig och som jag försöker förstå.

Du är numera författare på heltid. Vad är det bästa respektive det sämsta med att skriva böcker? 

Det är underbart att få jobba med det jag älskar att göra – skriva. Jag har inte samma behov av att vara ledig längre och jag slipper söndagsångesten.

I perioder är det tufft och det uppstår så väldigt mycket känslor under skrivprocesserna, jag skrattar, gråter, är rädd, kär, arg, ledsen och förbannad om vartannat. Att skriva innebär ju också mycket research, tunga ämnen och jag har gått igenom många hemska historier som ligger till grund för mina fiktiva historier. Och sedan kommer prestationsångesten på det. Lycke skrev jag i min lilla bubbla och visste knappt om någon skulle läsa överhuvudtaget. Med Liv har jag haft helt andra förväntningar på mig och det är läskigt.

Slutligen, vad läser du själv på din fritid och har du något riktigt hett boktips inför hösten?

Jag läser helst spänningsromaner och föredrar de som inte innehåller så mycket våld, action och detaljerat polisarbete. Jag tycker mer om mörka historier där intrigen är uppbyggd på relationer, gärna skruvade historier men också böcker som innehåller sådant som jag kan relatera till på ett eller annat sätt. Jag avslutade precis Malin Person Giolitos bok Störst av allt, som jag tyckte var helt fantastisk. Jag ser fram emot att läsa Clare Macintosh nya I See You och Flickorna av Emma Cline. Bland annat. Det finns så mycket jag vill läsa. Mycket research blir också i höst inför den tredje boken i serien om Ellen Tamm. Just nu läser jag fler förundersökningar än romaner.


 

 

Om Lycke:

”Lycke är Mikaela Bleys debutroman och jag gillar den från första sidan. Den är lätt att komma in i och fångar mig med sin spännande historia och med en väldigt intressant huvudkaraktär.”

Maddes bokblogg

”Det är något som gör så att jag fastnar direkt och sen är det ingen tvekan om att jag måste få veta hur det ligger till, hur det ska gå för Lycke.”

Vargnatts bokhylla

Ellen Tamm är en person man blir förtjust i , hon bryr sig och hon ger inte upp. Jag vill gärna läsa mer om Ellen Tamm.

Mias bokhörna

Kommentera

