100 Hemskaste av Helena Dahlgren

9789176459867_200x_100-hemskaste_haftad

Helena Dahlgren är en av föregångarna när det gäller att blogga om böcker, först som en del av bokbloggen Bokhora, och numera i egen regi på Dark Places. I 100 Hemskaste sammanställer hon det bästa ur sin egen favoritgenre: skräcken.

Vad är egentligen skräck? Inom både litteraturen och filmen är gränsen flytande. Här ryms allt från klassiska spökhistorier, övernaturligheter, massmord och även verk som är nära besläktade med både kriminalromaner och framförallt psykologiska thrillers. Vad de alla har gemensamt är att de skrämmer oss från vettet på ett eller annat sätt, det kan ske både genom att gestalta det abnorma likväl som det skrämmande realistiska. Min egen litteratursmak ligger närmare kriminalromanen och jag är alls ingen van skräckläsare, även om jag lär mig steg för steg att närma mig denna typ av böcker som kanske kan kallas kusin till min egen favoritgenre. Att vägledas av mörkrets furstinna Helena Dahlgren in i skräckens värld är som att kliva in i ett stort och till brädden fyllt museum med en riktigt påläst och engagerad guide.

Helena Dahlgren är en frispråkig och stilsäker skribent som med både humor och stor kunskap visar upp sina allra käraste film- och bokupplevelser. Några har jag läst, några har jag hört talats om och andra är totalt okända. Oavsett vilket skriver Helena Dahlgren inlevelsefullt och lockande om de titlar hon presenterar. Hon förklarar vad det är som är så fruktansvärt otäckt med just det verket, och hon bjuder även många gånger på mycket av sig själv i förklaringarna till vad det var som skrämde henne personligen. Boken är mycket underhållande och lockar verkligen till skräckläsning, och den innehåller också många funderingar och teorier om vad skräcken egentligen är: hur den byggs upp, hur stämningarna och miljöerna påverkar oss och varför vi vill bli skrämda i en värld som många gånger kan te sig nog hemsk i verkligheten. 100  Hemskaste är en riktig pärla för den som är intresserad både av litteratur och hur den ska tolkas i allmänhet och inte minst för den som gillar böcker som ger mardrömmar och hjärtklappning. Inte minst väcker också Helena Dahlgrens alldeles egna tonfall och fina förmåga att skriva underhållande och läsvärda texter mersmak.

Utgiven av: Modernista, 2016. Med illustrationer av Marcus Stenberg.

Finns att köpa hos Bokus och Adlibris

Betyg 4+ av 5

7 comments

  1. Den låter ju onekligen intressant, men det känns ändå inte som en bok för mig. Vad man blir rädd för är ju så individuellt 🙂

Kommentera

