Bokbloggsjerka 10-13 juni

Idag har Annika fått hjälp från Mia med veckans fråga som lyder: Denna vecka undrar Mia Eggiman vad vi tycker om recensionsexemplar i e-pub format och pdf?

Till att börja med, varje recensionsexemplar man får ska man vara tacksam för, tycker jag. Inte så till den grad att man bara skriver snälla recensioner i tron att det ska generera fler böcker, för det tror jag inte att man vinner något på. Nu blir kanske ofta recensionen positiv ändå eftersom det i regel är böcker man verkligen vill läsa som man ber om/tar emot. Eftersom bokbloggande är en fritidsaktivitet är det väl ingen som har lust att slösa bort sin egen tid på att be om böcker man inte är intresserad av.

E-böcker däremot kan jag vara lite kluven inför. De är praktiska och går snabbt och billigt för förlagen att skicka ut. Så länge det är e-bup tycker jag att det är okej. PDF-filer däremot tar jag inte längre emot eftersom de inte funkar att läsa på ett smidigt sätt i min läsplatta. Jag kan också tycka att det med den reklam en recension på en bokblogg faktiskt kan ge känns lite snålt att skicka PDF istället för en formaterad e-bupfil.

Har man läst ett antal titlar som e-bok kan det väl kännas rättvist att man får någon bok ibland även som inbunden, om den är extra hett eftertraktad. De flesta bokförlag håller med om det, verkar det som. Något som dock gör mig irriterad är när man får svaret att de inte alls skickar inbundna böcker till bokbloggare, och så vimlar hela bokbloggarmaffians Instagramflöde av recex av samma bok i just inbundet format. Det är inte så att jag missunnar dem som fått boken den, verkligen inte, men förlaget i fråga borde kanske se över sin policy och hur konsekvent de efterlever den. Det går för övrigt alldeles utmärkt att svara nej, inte den här gången, istället för att slingra sig.

Så en fråga i frågan som jag undrar vad ni andra tänker om. Ska man verkligen tacka förlaget för recensionsexemplaret i recensionen? Hör det till saken? Jag har slutat med det efter att ha fått höra att en bokrecension där jag hyllade (med rätta!) lät lika köpt som reklamen i tunnelbanan när jag avslutade min lovsång med att skriva att jag tackade för boken. Min tacksamhet för recensionsexemplar har inte minskat, men istället tackar jag förlaget när jag mejlar dem en länk. Vad tycker ni andra bokbloggare? Kan det förta värdet av en recension om läsaren upplever att man står i tacksamhetsskuld? Jag tänker också lite att det kanske inte gör det bland andra bokbloggare, eftersom vi alla verkar ha en ärlig inställning till boken vi har tagit emot, men om recensionen läses av andra kanske deras uppfattning skiljer sig på den punkten?

Trevlig helg allihop!

27 comments

  1. Jag tycker inte att man behöver tacka förlaget i recensionen men jag tycker att det ska framgå tydligt att det är ett recensionsexemplar som man har läst och då kan det ju vara en lösning, att helt enkelt tacka förlaget 🙂

  2. Jag tackar inte, men jag skriver längst ner i inlägget att det är ett rec.ex och från vilket förlag. Det känns rätt både mot förlaget och mot bloggläsaren. Jag skriver alltid vad jag tycker om boken och sjunger inga falska lovsånger, men jag vet att vi bokbloggare ofta (orättvist) anklagas för att göra just detta.

  3. jag brukar alltid skriva vilket förlag det är och tacka för recensionsexemplaret, men det är klart att man undrat över huruvida man bör göra det eller inte. Vi bokbloggare är ju alltid ärliga i våra recensioner så man får väl hoppas att läsarna förstår det 😛

  4. Jag tackar alltid i slutet och kommer att fortsätta göra det. Det som gäller är ju att det så tydligt som möjligt ska framgå av recensionen att man fått boken från förlaget/författaren. Men att jag fått boken från förlaget alt författaren ändrar inte innehållet i min recension, jag tycker vad jag tycker och det spelar ingen roll om jag själv köpt boken eller fått den. Och för mig är det pappersböcker som gäller.

  5. i min mini iPad kan jag läsa pdf-böcker, praktiskt i vissa situationer. Jag är glad åt recensionsböcker och försöker ge rättvisa recensioner, ber bara böcker jag är intresserad av.

  6. Jag håller med om precis allt du skriver, speciellt den där biten om att recensionsexemplar i pappersformat syns överallt trots att förlaget sagt att de bara skickar e-böcker (som per definition är en e-pub, inte en pdf).

    Har slutat tacka i recensionen, men jag taggar de inläggen så man kan se att jag fått boken. Däremot tackar jag när jag får boken och sedan skickar jag en länk och tackar igen 🙂

  7. Har funderat på det där också, med att tacka. För mig känns det som en självklar grej att göra i inlägget, men jag har haft just de där tankarna, att tänk om folk tror att jag bara skriver positivt om boken för att jag fått den? Så jag vet inte hur jag ska göra i fortsättningen.

    1. Ja, visst är det en självklarhet att tacka. Men frågan är väl var och hur. Jag väljer numera att tacka den som skickat boken eftersom det väl på sätt och vis är vi som ingått ett avtal, de lovar att skicka, jag lovar att läsa.

  8. Jag tackar i samband med att jag recenserar, men har också funderat över om jag skall göra det där. Jag tackar ju alltid förlaget via mail.

  9. Jag har läst din blogg sedan ett par år tillbaka och har sett dina recensioner. Jag har väldigt lik smak och tar ofta tips från dig, några gånger har vi tyckt olika men oftast väldigt lika! Jag har inte upplevt dina recensioner som inställsamma och tror efter så lång tid som din läsare, att du är helt uppriktig. Jag tycker att det känns ärligt att tacka förlagen, särskilt om recensionerna inte är tokbra. Men oavsett, så kanske det viktiga är att man är konsekvent? Antingen tackar man alltid. Eller aldrig, annars kanske det blir lite märkligt?
    Oavsett, tack för alla recensioner, tips och inspiration!

    1. Hej Linda! Vad glad jag blir att du gillar min blogg och mina recensioner 🙂 Kul att vi ofta tycker lika. De som på något sätt bidragit får alltid ett stort tack, men det sker inte längre i recensionen. Där får bokens innehåll stå i centrum.

  10. Tycker som du gällande epub/PDF.
    Jag tackar alltid förlaget i recensionen för exemplaret. Ser det som konsumentupplysning att skriva att jag fått boken från förlaget och om någon stör sig på att jag tackar för en sak jag fått så får det stå för dem. De som läser min blogg seriöst vet att jag skriver ärligt om recensionsexemplar.
    Att någon skulle tycka så om dina recensioner är för mig helt obegripligt!

    1. Jag har aldrig heller tänkt så om varken dina recensioner eller någon annans där det tackas. Det är en balansgång tydligen, för visst vill jag uttrycka mitt tack, men jag vill ju också att det jag skriver ska tolkas på rätt sätt 😉

  11. Håller med fullkomligt i ditt tyck o tänk. 😉
    Är väl sen av den åsikten att ärlighet varar längst och är det mest trovärdiga i långa loppet, samt att tacksamhet är av godo, alltid. Men skall tacket för recexet synas i bokinläggen, och kan en positiv läsupplevelse som förmedlas då uppfattas som falsk och ”köpt”? Det var nog en fråga man får fundera över. Tack för tankeställaren! 🙂

  12. Man ska vara ärlig i sina recensioner, ingen vinner på att man är oärlig. Jag föredrar såklart de fysiska böckerna, men jag läser ju e-böcker också. Det viktiga är ju ändå innehållet 🙂

  13. Jag är givetvis tacksam för alla rec.ex man får och skriver ärligt vad jag tycker och ibland har det hänt att man inte fått mer rec.ex från författaren om de inte tyckt om min recension. Jag försöker inte vara elak men jag måste få skriva om jag tycker en bok är mindre bra. Men jag tackar alltid längst ner för att visa att jag är tacksam.(Det där med att skicka länk glömmer jag ofta.

  14. Här fick man en tankeställare eller två. Jag har alltid tagit för givet att mina läsare tror på det jag skriver. Alltså att jag är ärlig oavsett om jag fått boken eller inte. Jag har väldigt svårt för att ljuga. Men de böcker jag har fått som recex har jag ju verkligen velat läsa och då blir det ju oftast ett positivt omdöme. Om inte så skriver jag det. Jag tackar alltid förlaget för boken i min recension, tycker det känns bäst. Inte alltid jag kommer ihåg att skicka en länk och ett tack tyvärr. Sen det här med formaten…e-pub är ok och inbundet är bäst, pdf nej tack, totalt oläsligt på min platta.

    1. Jag är också alltid ärlig, även om jag kanske inte använder de skarpaste ordalagen för att påpeka vad jag inte gillar av hänsyn, min önskan är att inte trampa någon på tårna i onödan. Men hur tolkar andra, det är frågan?

  15. Intressant fråga och främst intressant att läsa allas tankar. Jag fick mitt första rec-ex i veckan och spontant kände jag att tacka kan jag göra via mail, men att det bör framgå i min recension att det är ett rec-ex. Det känns ärligast men visst finns det då en risk att någon uppfattar min recension som ”köpt”, men då får det vara så. Jag har även sett en del bloggare ha en plats där de skriver om sin policy kring rec-ex, där kan man kanske förtydliga att det inte påverkar bedömningen osv.

  16. Nej fy, e-böcker gillar jag inte! Men det har att göra med att jag vill läsa RIKTIGA böcker så länge jag kan, dvs så länge mina ögon kan.

    När det gäller recensionsex. tycker jag att det är självklart att tacka för dem. Jag känner inte att jag behöver skriva en ”snäll” recension bara för det. Dessutom skickar jag alltid länken sen till författaren och/eller förlaget. Och vanligtvis får jag ett tack tillbaka. Det gör inte ont att tacka, tycker jag, och tänker fortsätta med det. 😛

  17. Jag tycker att det är självklart att man ska tacka för boken, det gör till god ton enligt mig, sen får folk tycka vad dom vill. Jag har ibland sett en bok jag velat ha som rescensionsbok på någon annans instagram flöde och som verkar ha fått ett ex, medan jag fått nej. Precis som du så missunnar jag inte de som fått ett ex, jag tycker bara att det är märkligt av förlagen att säga ja till en och nej till nån annan. Jag föredrar ju fysiska böcker, mycket för pdf-fler och sånt tar sån plats i min surfplatta.

    😊

Kommentera

