Summer Readin’ Tag

Just nu går det lite trögt med både läsandet och därmed även bloggandet, men då passar det ju utmärkt med en liten enkät i väntan på nya recensioner. Den här har jag hittat hos Vargnatts bokhylla.


SOL – En bok som gjorde dig alldeles varm inombords.
Deckare värmer sällan, så det är tur att jag även läser lite annat. Sista brevet från din älskade av Jojo Moyes var en varm berättelse. Hennes bok Livet efter dig har jag dock fortfarande inte läst eftersom alla säger att man bölar floder då. Spar den till någon gång när jag är i behov av det.

sista-brevet-fran-din-alskade


GLASS – En bok som börjar bra men som sedan smälter och blir lite för jobbig att hantera.
Vilken rolig beskrivning! Revolt av Robyn Young läste jag i vintras och den hade ju alla förutsättningar. Jag menar historisk roman i skotska högländerna, med medeltida frihetskämpar och hela baletten. Men så blir allt bara ett förfärligt detaljrikt babbel. Nä, jag var/är skeptisk.

KALL DRYCK – En bok som blev något nytt och uppfriskande för dig.
Hm. Den var lurig. Sju dagar kvar att leva av Carina Bergfeldt kan väl knappast sägas vara uppfriskande, för det är en hemsk verklighet man ställs inför i den boken. Men den vidgade mina vyer och gjorde att jag fick upp ögonen lite för en typ av böcker jag tidigare inte läst mycket av, och det var uppfriskande.

SKUGGA – En rolig bok med en seriös underton.
Det lätta svaret vore ju En man som heter Ove. Vidare presentation är överflödig. Men jag väljer istället Den stora verklighetsflykten av Lars Vasa Johansson. Den var humoristisk och en aning sarkastisk om en man i livets utförsbacke och känslan av att vara pasé.

UTLANDSSEMESTER – En bok som utspelar sig i ett annat land än Sverige.
Drömhjärta av Cecilia Samartin tar oss med till ett Kuba som är livfullt och målande beskrivet. Verkligen en bok att drömma sig bort i!

HAVET – En stor bok som du var rädd att påbörja men som du sedan älskade ändå.
Tiden där emellan av Maria Duenas var tjock men helt fantastisk. Funkar också som semesterläsning då den tar läsaren med till Spanien och Marocko.

tiden-dar-emellan

SOMMARREGN – En bok som gjorde dig ledsen.

Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av Lucy Dillon var väl lite av en snyftare bitvis. Men det slutade ändå lyckligt.

FÅGELKVITTER – En bok som var så mysig att du skulle kunna läsa från den varje morgon innan du stiger upp ur sängen.
Nej här får jag säga pass, jag läser i den bok jag för närvarande håller på med, inget annat.

UTEBIO – En bok-till-filmadaption som du ser fram emot att se i sommar.
Ingen aning, jag har noll koll på film.

SOMMARMINNEN – Den bästa boken du läste förra sommaren.

Vad läste jag förra sommaren?!? Jo, Leon av Mons Kallentoft & Markus Lutteman var förra sommarens bästa deckare. Det minns jag i alla fall. 😉
leon
9 reaktioner på ”Summer Readin’ Tag

  1. Äsch, jag som just reserverade Revolt som ljudbok på bibban 😦 Å andra sidan är den tänkt som kvällslyssning och då passar det kanske riktigt bra.

  2. Kul lista/enkät! Pratade med mamma, snart 81, i kväll och hon hade just läst ut Livet efter dig och ba’ älskade den! Precis som jag! 😛

  3. Jag tyckte att den här enkäten var väldigt kul 🙂 När jag läser dina svar blir jag sugen på att läsa Sista brevet från din älskade, som jag köpte på bokrean.

Kommentera

