Veckans bokbloggsfråga v. 20

Nu var det ett tag sedan jag var med och svarade på Veckans bokbloggsfråga.  Men idag är det dags igen! Frågan lyder:

Hur har du organiserat dina bokhyllor? Efter tema, efter ämne, efter format, efter färg, efter författare, eller… 

Jag är noga med hur det ser ut. Rakt och prydligt ska det vara i mina hyllor. Böcker som lutar och en massa intryckt huller om buller är inte min stil. Sedan kommer vi till själva organisationen. Den får nog sägas vara lite egenartad och varierar från hylla till hylla. Men på ett ungefär ser det väl ut såhär: historia/biografier, romaner och deckare är sorterade var genre för sig. Pocketböcker och inbundna skiljer jag också åt, men här blir det problem för jag vill ju att alla böcker av en författare ska stå på samma ställe och det är inte säkert att alla titlar är i samma format. När några är pocket och några inbundna blir det ett svårt dilemma att ordna bokhyllorna. Jag brukar försöka sortera alla deckare som bor i hyllorna efter land också, t ex svenska amerikanska och engelska var för sig. Olästhyllan däremot, där råder anarki. Där är böckerna sorterade efter färg. Jag misstänker att det är många som sorterar i bokstavsordning, och jag hoppas att ni inte får ett sammanbrott nu när ni hör om mitt organiserade kaos. Men en sak är säker. Jag vet EXAKT var alla böcker står. På millimetern.

image

19 reaktioner på ”Veckans bokbloggsfråga v. 20

  1. Ordning och reda 🙂 Jag skall ta en titt i våra bokhyllor och se hur det ser ut. Vi har ett system, men ju fler böcker som måste få plats, desto svårare blir det att behålla systemet.

  2. Huvudsaken är att man själv kan hitta i sina bokhyllor. Jag blandat ofta pocket och inbundet och det beror på att jag vill ha det sorterat efter författare 🙂

  3. Ibland har jag funderat på att låta pocket ha en egen hylla, då skulle det ju få plats fler. Men jag klarar inte att skilja på böcker som hör ihop och om de ändå ska blandas, ibland, så kan det lika gärna vara hela tiden 🙂

Kommentera

