Dags för Eurovisionfinal

Det har blivit dags för finalen av 2016 års upplaga av Eurovision Song Contest, och att det hela går av stapeln i Globen i Stockholm har säkert ingen missat. Redan under veckan har semifinalerna bjudit på show och programledarna Petra Mede och Måns Zelmerlöw har hyllats för sina insatser. Ikväll avgörs det – kommer rätt låt att vinna? Det har blivit dags att analysera årets finalister.

Här finns mer info om bidragen samt möjlighet att provlyssna

  1. Belgien – Bjuder i år på en svängig upptempolåt som säkert kommer stå sig väl i mängden av ballader.
  2. Tjeckien – En tjusig ballad, men tyvärr minns jag inte mycket av den två sekunder efter att numret avslutats. Mer än att klänningen lyser lila.
  3. Nederländerna – Lite countryfeeling över den här låten.
  4. Azerbajdzjan – Mycket guld och glamour och en låt som jag tror kan hamna på topp tio.
  5. Ungern – Trummor, vissling och en hes typ vars sång inte går hem hos mig.
  6. Italien – Italienska är ett vacker språk och låten lika så, men den är också ganska trist, i mitt tycke.
  7. Israel – Ännu en ballad, en pampig sådan.
  8. Bulgarien – Här har vi årets potentiella sommarplåga, och den kommer säkert att placera sig på topp tio. I like.
  9. Sverige – Frans sticker ut i mängden. Frågan är om det är bra eller dåligt. Kanske charmar han sig till en hög placering eller så är numret alldeles för avskalat. Jag tror dock på det första alternativet.
  10. Tyskland – Här förstår jag exakt ingenting.
  11. Frankrike – Stor förhandsfavorit, men hur låter han live? Jag tror att chansen är ytterst påtaglig att Frankrike vinner. Artisten Amir känns avslappnad utan att bli för smörig.
  12. Polen – Gissa vad? En ballad. Nu gillar jag sådana i och för sig, men det är svårt att gissa vilka som kommer funka bättre än andra i det här sammanhanget. Ett helt gäng måste ju hamna där på mitten.
  13. Australien – Min personliga favorit. Bra låt, snyggt producerad och en riktigt vass sångerska. Jag tror på en topplacering för Australien.
  14. Cypern – Årets rockare, har man somnat vaknar man till nu. Bara numret inte skapar kortslutning i Globen…
  15. Serbien – En balladdiva i en valkyrias förklädnad.
  16. Litauen – En snubbe som inbillar sig att medioker låt blir bättre om man slår en volt.
  17. Kroatien – Den här låten gillar jag, men tyvärr tycker jag inte att sången håller hela vägen.
  18. Ryssland – Vinnarfavoriten Ryssland. Hur mycket kommer politik att styra hur folk röstar, och hur påverkar det Rysslands chanser? Ett häftigt nummer, en hyfsad låt och en kille som kommer att plocka en del poäng på sitt utseende. Det kommer att räcka långt, men frågan är om det blir en seger.
  19. Spanien – Svängigt men intetsägande.
  20. Lettland – Jag har extremt svårt att se charmen i detta.
  21. Ukraina – Sjunger en svårmodig historia om krimtartarernas svåra situation under Stalin. Ett lovvärt budskap, och hon gör det med stor inlevelse och skicklighet. Men det här är inte min kopp te på ett rent musikaliskt plan.
  22. Malta – Malta bjuder på en upplyftande låt med lite gospelinfluenser.
  23. Georgien – Slammer med psykedelisk ljussättning som gör mig illamående.
  24. Österrike – Många gillar kanske den här, men nu blir det himla sockersött och det är inte bra med tanke på hur jag mår efter de där ljuseffekterna nyss…
  25. Storbritannien – Är man fjorton kanske man skriker OMG!! och röstar. Eventuellt.
  26. Armenien – Mycket dramatik och bara ben.

Så nu återstår det bara att se hur det går, och här är min gissning på topp tre:

14 reaktioner på ”Dags för Eurovisionfinal

  1. Det känns som att Sverige har chans att vinna, på ett eller annat sätt, Det behöver ju inte vara Frans 🙂 Jag känner lite samma osäkerhet om han kommer att stå ut på ett bra eller dåligt sätt. Under inför-programmen var Frankrike min favorit, men något hände under semifinalen i torsdags och jag föll pladask för Polens låt 🙂

  2. Sara Swietlicki

    Jag har inte hört någon låt innan (förutom Sverige) men din beskrivning passar så bra in på de nummer jag har hört hittills ikväll att jag skrattar rakt ut!

Kommentera

