Tematrio – Läströtthet

Läströtthet, lässvacka eller bara allmän motvilja mot böcker. Våren verkar ha fört med sig någon sjukdom till bokbloggarvärlden, för många skriver om just detta! Eller så är det bara det att det är så mycket annat att göra just nu… Såhär skriver Lyran.

Det är länge sedan sist, men nu är jag faktiskt riktigt lästrött. Jag har försökt läsa en massa ljudböcker, men orkar inte engagera mig i dem (och det brukar jag kunna).  Jag behöver nu därför era allra bästa tips, berätta om tre bra böcker/aktiviteter att ägna sig åt vid ett akut fall av läströtthet!

Här är mina tre bästa tips för att få tillbaka läslusten:

  1. Att läsa något man inte brukar. Ibland kan man behöva förnyelse och att då satsa på att läsa något utför den vanliga bekvämlighetszonen kan vara nyckeln.
  2. Att välja en bok man tror är lättläst så att man känner att man får läsflyt. Här passar det utmärkt med en riktigt rivig deckare där sidorna bara flyger fram, en ungdomsroman eller lite fluffig feelgood.
  3. Att inte läsa alls. Strunta i böckerna och gör något annat. Ta en tupplur, en promenad, ha storstädning eller vad man nu känner för. Tänk bara inte på alla böcker du ”borde” läsa…

11 reaktioner på ”Tematrio – Läströtthet

  1. Det där med borde läsa, typ rec.ex, kan vara läslusdödande ibland. Tror att ditt tips nr 3 – att inte tänka på böcker och läsning alls – är bästa botemedlet.

  2. Anna

    Jag gillar att vara ute i naturen eller trädgården ett par timmar och bara höra fågelkvitter. Sen är jag på banan igen!

Kommentera

