Handen på hjärtat – en enkät

Vi har alla små eller stora saker som vi irriterar oss på. Bland bokbloggare är stämningen oftast god. Vi är artiga, trevliga och visar varandras åsikter respekt. Men Anna på Sagan om Sagorna verkar undra hur vi ständigt kan vara såhär nöjda och glada. Hon har därför satt ihop några frågor som ska locka fram de mörkare sanningarna. För handen på hjärtat, vad stör vi oss egentligen på mest när vi läser böcker eller bokbloggar? Jag brukar försöka vara diplomatisk, så nu blir det något av en utmaning att faktiskt svara ärligt på de här frågorna. Lite kul ändå, för det blir en kontrast till alla myspysenkäter.

➤ Vilken bok inte bara ogillar du, utan är arg på eller blir orimligt provocerad av?

Hm. Vi kan väl börja med ett begrepp. Fin kultur vid sidan av ful kultur. I böckernas värld kan vi här ställa den etablerade kulturmannens senaste verk i jämförelse med en deckare. Hallå, det är böcker båda två. De har genomgått samma typ av skrivprocess, samma redigering och likartat arbete hos förlaget. I en tid när läs- och skrivförmågan verkar vara på ständigt nedåtgående känns det föråldrat att hålla på om vad som är fint och fult. Läs en bok. Välj själv vilken. Förhoppningsvis berikar den ditt liv.

Ska jag nämna en enskild bok/bokserie blir det 50 nyanser-böckrna av E L James. Alltså, näe, jag är skeptisk…

➤ Vilken författare har du dömt ut utan att ha läst?

Nu blir jag lynchad av bokbloggarmaffian, men jag har inte läst Harry Potter-böckerna av J K Rowling och – NEJ, jag har inte tänkt göra det heller. Okej, de kanske är bra, men här har vi ett typiskt fall av förutfattade meningar som utvecklats till en principsak. Haha.

➤ Vilka böcker säger du att du har läst fastän du inte gjort det?

Bröderna Karamazov kom jag inte igenom. Har dock egentligen inget minne av att jag skulle ha utgett mig för att ha gjort det, i och för sig.

➤ Pest eller kolera: En av dessa serier ska bli obligatorisk läsning för alla i hela världen – du har makten att bestämma vilken. Du får inte säga ingen. Motivera ditt val. Alternativen är: Twilight och The Mortal Instruments.

Har inte läst varken den ena eller den andra, så det är svårt att motivera då. Väljer väl Twilight eftersom jag i alla fall har en vag uppfattning om handlingen där.

➤ Hur många olästa recex har du?

Ett tiotal som är akuta att läsa. Ytterligare en hög som utgör mitt dåliga samvete. Här trampades det på en öm tå, för tidsoptimisten i mig gör att jag alltid ligger efter…

➤ Hur många böcker har du i bokhyllan som du tror att du – HANDEN PÅ HJÄRTAT, GLÖM INTE DET! – aldrig kommer läsa?

Alla som är mina har jag tänkt läsa, men det är oklart när. Arvegods och andra gåvor kan man väl inte behöva räkna?

➤ Vad har du för litterära pet peeves?

Böcker där allting berättas ur första persons perspektiv, alltså jag. Jag kom, jag såg, jag segrade var väl okej om man hette Julius Caesar, men ärligt, det känns väldigt egotrippat när varenda mening i en bok börjar med JAG. När det blir allt för kladdigt, sockersött och romantiskt får jag också ganska svår halsbränna och vill dra i nödbromsen.

➤ Finns det något som gör att du inte ger en blogg en chans?

Har aldrig någonsin tänkt ”så fult, tråkigt, rörigt här är, den här bloggen besöker jag inte fler gånger”. Men det finns inte tid för att läsa alla och då gör det naturliga urvalet att jag hamnar hos dem jag gillar bäst. En del är obligatorisk läsning, andra får mer sporadiska besök.

➤ Vilken typ av blogginlägg markerar du som lästa i Bloglovin utan att kolla två gånger på?

Använder inte Bloglovin särskilt flitigt. Men recensioner av böcker jag vet att jag inte kommer att läsa hoppar jag över ibland, och jag är inte så förtjust i inlägg av typen ”30 dagars-blogg-utmaning”. Läsmaraton har jag deltagit i ibland, och då kan det vara lite kul att se vad andra tänkt läsa. Men ska man själv inte delta är det kanske inte så spännande.

➤ När vill du skriva arga kommentarer till folk?

Brukar sällan vara sugen på det. Men jag gillar inte arrogans, så om jag skulle läsa något (vilket jag inte minns att jag gjort, direkt) som jag tycker är snorkigt eller nedvärderande blir jag nog lite sur och har lust att skrika: det kostar ingenting att försöka vara lite vänlig!

12 comments

  1. DETTA var spännande läsning om dig! Kan bara säga att när det gäller litteratur och bloggar är vi kanske delvis släkt.
    Och nej. Jag har inte heller läst Harry Potter-böckerna, däremot Den tomma stolen… 😛
    Bloggar som jag INTE läser är såna som inte intresserar mig, helt enkelt. Varför läsa om innehållet inte tilltalar? tänker jag. Och så ska det vara välskrivna bloggar. Typ din! 😛
    Arga kommentarer skriver jag nog sällan, men jag har ibland lust att skriva arga svar på elaka kommentarer jag får. I stället låter jag Administrationsskorpionen sortera bort elakingarna och tränar mig i att behärska mig och att välja mina strider. 😉 Möjligen svarar jag de där lycrademonerna, du vet.

  2. Jag känner inte för att lyncha dig, men väl för att försöka pracka på dig Harry Potter-böckerna ändå så du inte ska gå miste om dess storhet 😉 Men å andra sidan tänker jag att risken är stor att du inte kommer gilla dem om du går in med den inställningen så kanske lika så bra du får hålla dig ifrån dem. Det var kul att läsa dina svar i alla fall 🙂

  3. Kul enkät! Har faktiskt inte heller läst speciellt mycket Harry Potter, bara en bok och det var för att det inte fanns något annat att välja på. Tyckte i och för sig att den var rätt bra. Och håller verkligen med om fin och fulkultur. Så trist inställning att en del saker är bättre än andra, bara för att man har förutfattade meningar om vissa saker. Finns bra och dåligt i alla genrer.

  4. Jag har nog också böcker jag inte läser, som en ren principsak. Man måste få ha lite förutfattade meningar, det blir så trist annars 🙂

Kommentera

