Veckans bokbloggsfråga v. 16

Nu var det ett tag sedan jag var med och svarade på Veckans bokbloggsfråga.  Veckorna går så fort, vips är de slut innan jag har hunnit svara! Idag skriver i alla fall Carola såhär:

När läser du oftast? I sängen innan du somnar, under resan till jobbet, på kvällarna istället för att titta på TV…? Hur gör du för att få tid för att läsa? Har du tillräckligt med lästid eller önskar du att du hade kunnat läsa mer? 

Det är många som undrar,  hur hinner jag läsa 10-15 böcker / månad? Jo, för att det är mitt stora intresse. Andra kanske lägger timmar på en sport eller att läsa heminredningsmagasin och fixa i sitt hus, andra rider och några spelar tv-spel. Det är inte så att jag inget annat gör, jag är gärna ute, jag bakar, ser på ishockey osv – men läsningen och bloggen är prioriterade eftersom det är något jag verkligen tycker om och som får mig att må bra.

När läser jag då? Jo, när tid finns.  På kvällen framförallt, och då går det ofta före vissa tv-program. Annars blir det när det finns en stund över. Det kan bli i en solstol utomhus om säsongen är rätt, medan potatisen kokar eller när jag vaknar sådär onödigt tidigt kl 6 en lördagsmorgon. Det känns alltid som att man önskar att det fanns ännu mer lästid, men samtidigt kanske det inte skulle vara så roligt i längden. Olika perioder i livet bjuder nog också på olika mycket tid, har man t ex småbarn blir det nog betydligt svårare att hitta de där stunderna.

image

19 comments

  1. Jag kan bli lite störd ibland av att känna att jag måste försvara mig för att jag ”hinner läsa så många böcker”. Sen ett par veckor är jag arbetssökande, fast jag läste nog mer när jag jobbade heltid. Det summerar på något sätt det hela. Som du skriver i ditt inlägg handlar det om ett stort intresse. Liksom du har jag flera, men läsning och blogg är de två största. Och då prioriterar jag därefter – precis som du, tror jag. 😛

    1. Jamen visst är det störande att bli ifrågasatt. Det tycker jag över lag. Varför ska andra tala om för mig vad som är rätt, fel och vad jag borde? Men gillar man att läsa böcker är det tydligen helt okej för omgivningen att framfusigt låta meddela hur suspekt man finner denna syssla. Det är som att det indikerar att man inte har något bättre för sig i vissa människors ögon. Skulle antagligen bli ett himla hallå bland släkt och bekanta om jag ställde mig frågande till deras fritidsaktiviteter. Det verkar vara något som börjar redan i skolan. Glasögonorm, nörd eller plugghäst – inte blir de ungarna populära precis. Det har även i vuxen ålder visat sig att redovisning av mina bokhyllors innehåll är stans dåligaste partytrick. Har tom fått höra att bokhyllor ”är det fulaste man kan ha”. Och det ska jag tydligen acceptera eftersom det är jag som har ett ”konstigt” intresse. Ja – det gör mig mycket upprörd!!! Släkten är värst… 😉

      1. JAG tycker att bokhyllor är DET FINASTE som finns, så jag gillar naturligtvis dina.
        Människor kan vara rätt taskiga så där. Jag gillar t ex inte sport, men ska det ses sport på TV går jag därifrån – och läser en bok eller nåt. Så blir alla nöjda och glada. (Vad jag sen tycker om sportfånar i soffan ska jag nog hålla tyst om…)
        Jag har med mig läsningen från mina föräldrar – min mamma blir 81 år i sommar och läser regelbundet böcker. Books rule! 👿

      2. Visst är hyllor fulla med böcker det finaste som finns! Men så finns det människor som saknar takt och fason, liksom det finns de som gillar att provocera. Egentligen är det inget att bry sig om, men man blir ändå sur. Och nej, det är bäst att vi inte går in på detaljer om vad vi t ex tycker om att det cyklas runt en viss sjö från en viss stad som börjar på M varje år i juni på ett helt hysteriskt sätt, för då kan vi ju trampa någon på tårna – Gud förbjude! 😉

      3. Ha ha ha, jag råkade blogga en gång om en ANNAN tävling i tre grenar i M-staden och skrev bla om att gator, gång- och cykelvägar spärrades av så min lilla rollatorburna mamma blev instängd i sin lägenhet. Maj gadd så upprörd Nån blev att jag skrev nåt så negativt om ett sportevenemang!!! 😂😂😂

  2. Med en nybliven 1 åring så känner jag att senaste året har man knappt hunnit läsa men nu börjar det bli lite mer igen och då får man tillbaka lite läsrutiner.

  3. Jo, precis. Om läsning är det man vill göra mest då blir det ju definitivt mer läst. Jag läser ungefär fyra böcker i månaden vilket är lagom för mig balanserat med andra intressen. Men beroende på humör och schema blir det ibland rum för fler 🙂

Kommentera

