Uncategorized

Tematrio – Kungligheter

image

Veckans tematrio ska handla om kungligheter.  Jag är ju lite av en nörd när det gäller historia, så självklart vill jag bidra med tre kungliga levnadsöden, i romanform denna gång. Inte har jag något emot att leva i en monarki heller, så länge vi talar om det hela som en PR-apparat, men jag är väl inte direkt något hängivet fan av vår nuvarande kung. Temat är dock i tiden, för nästa vecka fyller kungen 70 år. Över till romanerna:

En drottnings löfte av C.W. Gortner – om Isabella av Kastilien

Blodbokens tid av Bodil Mårtensson – om kung Magnus Eriksson och drottning Blandhy

Barnbruden av Anna Laestadius Larsson – första boken om Hedvig Elisabet Charlotta

8 thoughts on “Tematrio – Kungligheter

  1. Skulle gärna vilja läsa boken om Isabella av Kastilien. Barnbruden är väl den enda i din trio som jag försökt mig på att läsa (gick inget vidare, inte min smak).

  2. En drottnings löfte läste jag ut denna månad. Den var jätteintressant. Laestadius Larssons serie står och väntar i bokhyllan.

Kommentera

