Bokbloggsjerka 15-18 april

Idag lyder frågan hos Annika :

Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Jag läser gärna biografier, och då främst sådana som behandlar historiska personers liv. Memoarer däremot ställer jag mig mer skeptisk till, det känns som om det kan bli en aning onyanserat att berätta sitt eget levnadsöde.  Samtidigt finns det väl en poäng med det också, för vem kan bättre redogöra för hur en person tänkt, talat och upplevt saker än hen själv? Men, som sagt, jag föredrar biografier.

Den absolut bästa historiska biografi jag har läst är Nicholas and Alexandra av Robert K Massie. Boken handlar om Rysslands siste tsar och hans hustru, och den berättar historien om en man som var alldeles för vänlig och medgörlig för den roll han hade fötts till. Nikolaj gifte sig med den tyska prinsessan ”Alix” av kärlek, vilket var ovanligt vid ett kungligt bröllop och fick en hustru som förvisso ville väl men som inte förstod mycket av det land hon hade hamnat i. Liksom Nikolaj ville inte heller hon spela den roll hon borde ha gjort som kejsarinna, utan paret drog sig tillbaka till slottet Tsarskoje Selo utanför S:t Petersburg.  Än värre blev det när sonen Aleksej föddes med blödarsjuka.  Minsta lilla sår eller fallskada hade kunnat kosta honom livet eftersom hans blod inte kunde koagulera. Det är också den biten av boken som är så oerhört gripande att jag som aldrig gråter varken när jag läser eller ser på film blev tårögd. Aleksej kunde aldrig leka som ett normalt barn eftersom risken att han skulle skada sig var alltför stor. Ändå hände det att olyckan var framme och han plågades så svårt efter att ha skadat knät, vilket ledde till en inre blödning som inte ville upphöra, att hans skrik ekade genom palatset i veckor innan det äntligen vände. Ingen bot eller lindring fanns att tillgå undertiden prinsen led. Författaren lyckas med hjälp av brev och dagboksanteckningar att fånga föräldrarnas känsla av maktlöshet. Alexandra kände störst skuld,  sjukdomen var ett genetiskt arv hon hade burit vidare till sin son. Dessutom lät man det faktum att kronprinsen var sjuk förbli en hemlighet för att inte orsaka mer oro i ett Ryssland där det höll på att blåsa upp till revolution. Den blev också slutet på Aleksejs korta, olyckliga liv eftersom kommunistregimen med Lenin i spetsen skickade hela familjen till Uralbergen där de avrättades och dumpades i ett gruvschakt sommaren 1918. Länge påstods det att en av döttrarna, Anastasia, hade överlevt, men sentida DNA-analyser har visat att hela tsarfamiljen faktiskt dog i Jekaterinburg. Berättelsen om tsarfamiljen är både sorglig och gripande, men samtidigt fascinerande.

image

26 comments

  1. Jag önskar att jag läste fler biografier, men det blir alldeles för sällan. Jag är ju intresserad av historia så då borde det ju finnas en hel uppsjö av biografier 🙂

  2. Tack för tipset, det här är precis en bok i min smak – ska genast kolla upp den! Jag har lärt mig att verkligen uppskatta biografier, i synnerhet av historiska personer, men det gäller ju att texten lyckas fånga tidsandan och att den är skriven med ett bra flyt också. Din bok om tsarfamiljen tror jag skulle passa mig i alla avseenden!

  3. Vad fint att hitta biografier som känns spännande att läsa.Historia är intressant! För mig känns det svårt för att jag fallit på att genren hittills varit för tråkigt att läsa. Det måste stämma, sedan också det som det ska berättas om såklart 🙂

  4. Detta låter som en bok som skulle passa mig väl, min nyfikenhet för tsarfamiljen väcktes efter att ha läst ut Claes Erikssons bok Det 19:2 Fabergéägget. Ska kolla på biblioteket och se om den finns där på svenska. Tack för tipset!

  5. jag blev helt tagen av Den ensamma kejsarinnan av Joan Haslip när jag varit i Wien och hört berättas om kejsarinnan Elisabeth av Österrike som var vacker och olycklig. hon red och bantade. Désirée: en drottnings roman av Annemarie Selinko läste jag väldigt tidigt. Desideria hette hon som svensk drottning, g. m. Karl XIV Johan

  6. Jag tror inte att jag tänkt på historiska biografier som just biografier, utan mer som historia. Historia har alltid varit ett intressant ämne och jag tänker lägga till den här biografin på min Att läsa-lista. Tack för tipset.

Kommentera

