Top Ten Tuesday

toptentuesday

Idag är temat ganska fritt, nämligen Ten Books Every X Should Read, och vilka x är bestämmer vi själva. Det hela låter egentligen obehagligt likt en ekvation, och frågan är också vad som ska listas som inte redan finns med på x antal likadana listor. Listorna över spänningslitteratur svämmar ju snart över på den här bloggen. Valet faller därför idag på att lista tio böcker för historieintresserade.

  1. Ett stort lidande har kommit över oss av Dick Harrison – Utförligt, påläst och intressant om alla aspekter av Trettioåriga kriget. För det var ju så mycket mer än det i Sverige ältade slaget vid Lützen.
  2. Sister Queens av Julia Fox Katarina av Aragonien är känd i litteraturen för sitt äktenskap och framförallt skilsmässan från Henrik VIII. Men det fanns fler som gick ett olyckligt öde till mötes. Hennes syster Juana ärvde den spanska kungatronen av sin mor, Isabella, men en makehungrig far, make av huset Habsburg och även sonen kejsare Karl V fick henne med tiden inlåst i slottet Tordesillas och hon har gått till historien som Juana la loca, den vansinniga. Troligen var hon egentligen mest ett hinder för männens politiska ambitioner.
  3. Clementine Churchill av Sonia Purnell – Om livet i skuggan av den gode Winston och inte minst berättelsen om en remarkabel kvinna.
  4. Vasadöttrarna av Karin Tegenborg-Falkdalen – Gustav Vasa fyra söner varav tre blev kungar, men också fem döttrar, Katarina, Cecilia, Anna, Sofia och Elisabet, som levde intressanta liv.
  5. Kreml: En symbol för makt och rikedom av Katherine Merridale – Storslaget verk om den ryska historien och mentaliteten med utgångspunkt i maktens boning, Kreml.
  6. Medici av Göran Hägg – En blodig historia om Florens och Toscanas furstar.
  7. Kungen, kejsaren, tsaren av Catherine ClayDe var kusiner, regenterna i Tyskland, Storbritannien och Ryssland. Det hindrade dem inte från att ta till vapen mot varandra och starta Första världskriget.
  8. Born to Rule av Julia P. Gelardi – Behandlar samma tid som ovanstående bok, men här får vi följa fem drottningar kring sekelskiftet 1900 som alla var barnbarn till brittiska drottning Victoria. Mycket intressant, och långt mer än tiaror och sidenklänningar.
  9. Cleopatra av Allan KlynneEn biografi över den mytomspunna egyptiska drottningen.
  10. Mary, Queen of Scots av Antonia FraserIn my end is my beginning, lär Maria Stuart ha sagt innan hennes kusin Elisabet Tudor lät avrätta henne. Och visst hade hon väl rätt på sätt och vis, för den blodiga historien om Skottlands drottning lever kvar och fascinerar än idag.
9 reaktioner på ”Top Ten Tuesday

  1. Förr läste jag jättemycket historiska romaner, men bara jag tänker på det nu så får jag lite ont i magen. Jag undrar vad det är som jag har förträngt 😉

  2. Jag blir väldigt sugen på att läsa flera av de böckerna 🙂

    Medici vore intressant att läsa efter att vi var i Florens och besökte den fantastiskt vackra Boboliparken med det stora palatset där Medicifamiljen bodde, och där vi åt lunch. Jag har bloggat om det här: https://justnujusthar.com/2015/07/12/roadtrip-i-toscana-ett-besok-i-florens-och-boboliparken-del-12/
    Inför nästa resa till Italien någon gång snart (hoppas jag), skulle det vara perfekt att läsa på litet om familjen Medici och besöka parken och palatset igen. Vi såg mycket, men i efterhand inser jag att vi också missade mycket. Och ju mer man vet om den plats man besöker, desto roligare och mer givande blir det 🙂

    Cleopatra. Behöver knappast motivera varför jag vill läsa den. Fascineras inte alla, särskilt kvinnor, av henne?

    Kreml. Om den kan lära mig något om rysk mentalitet så vill jag absolut läsa den. Kanske kan jag förstå Putin och hans makt bättre.

Kommentera

