Bokomslag – veckans tema hos Kulturkollo

judge-711x460

Den här veckan frossar Kulturkollo i något som jag gillar väldigt mycket, färg och form. Detta applicerat på böcker innebär såklart det som till stor del karaktäriserar en bok – omslaget. Det finns de som hävdar att de inte ser det; att det liksom går dem spårlöst förbi. Jag tror visst att de uppmärksammar det, om än bara i det undermedvetna. Det är ju bokomslaget som gör det där första intrycket som kanske avgör om du plockar upp boken och blir intresserad. När Kulturkollo så uppmanar oss i sin veckoutmaning att visa våra favoritomslag tänkte jag uppmärksamma årets trend bland bokomslag: blått. Vilka är finast? Svårt att säga eftersom skönheten oftast ligger i betraktarens öga. Vågspel, Snökimonon, Ugglan, Hjärtats innersta röst och Alla dessa hemligheter fastnar jag för lite extra. Ett är säkert: blått är flott. Vilka tycker du bäst om?

Hos Kulturkollo kan ni också läsa en rad andra färgsprakande inlägg om formgivning av böcker.

16 reaktioner på ”Bokomslag – veckans tema hos Kulturkollo

  1. Jag gillar bäst omslag som är ganska diskreta. För mycket färg och stora bokstäver påminner mig om de första böcker jag läste som ung vuxen, och som jag lagt bakom mig. Böcker som var ganska förutsägbara. Här gillar jag bäst omslaget till Hustrun, och den boken ligger dessutom här och väntar på att bli läst. Mysigast omslag var Den lilla bokhandeln i Paris, den gör att man vill till Frankrike 🙂

  2. Det var nästan för många omslag för att jag skulle kunna se dem 🙂 Vid första genomscrollningen stannar jag till vid Det enda rätta. Jag gillar horisonten 🙂

  3. Det är många fina omslag här. När jag bläddrade igenom katalogen med sommarens nyheter fastnade jag för Ann Rosmans Vågspel och även Liane Moriartys Stora små lögner. Och även om jag gillar dessa blå så blev det mer gult hos mig.

  4. Många fina! Och jag hittade flera jag missat att kommit/kommer ut som jag vill läsa! En ny Samuel Björck tex, kul! Omslagsmässigt fastnade jag för Den sommaren, tydligt, rent och så Sekwa-stilmässigt rätt.

Kommentera

