Påskdagen – uppståndelsen

Jesus hade nu legat död i grottan sedan korsfästningen på fredagen. Hans anhängare sörjde, och Maria från Magdala och en annan kvinna, även hon kallad Maria, begav sig till hans grav för att se den. När de kom dit utbröt en häftig jordbävning, och en Guds ängel steg ned. De blev såklart förskräckta, men ängeln lugnade dem. Han hävde undan stenen som förslöt grottan så att de fick se att den var tom. Ängeln förkunnade att Jesus inte var död, utan återuppstånden. Han bad också kvinnorna sprida detta budskap.

Det skulle sedan dröja 40 dagar innan Jesus återvände till människorna. När han väl gjorde det var det för att kallas upp av sin fader Gud, och han steg då upp till himmelriket. Därför firas Kristihimmelsfärds dag alltid fyrtio dagar efter påsk. Under de fyrtio dagar som gick till Jesus återvänder uppenbarade han sig för sina lärjungar och talade till dem och uppmanade dem att fortsätta verka för hans sak.

Noli_me_tangere,_fresco_by_Fra_Angelico

Så lyder påskberättelsen om Jesus sista dagar, från Palmsöndagen, via Stilla veckan till döden på korset under Långfredagen och så uppståndelsen på Påskdagen. Huruvida man tror på det eller ej är en fråga om individuell övertygelse. En del tror på delar av berättelsen; kanske fanns det en man som hette Jesus som romarna korsfäste. Men återuppstod han verkligen? Vem vet. Oavsett hur man känner inför den frågan så finns den delen av den kristna religionen fortfarande närvarande i vårt moderna samhälle i och med att Långfredagen och Annandag påsk är helgdagar.

Annonser

2 reaktioner på ”Påskdagen – uppståndelsen

  1. Då ska jag försöka vara lite glad idag. Tack för fina påskinlägg! Ibland är det viktigt att stanna upp och tänka efter. Det fick jag göra nu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s