Kulturkollo frågar: Vilken är min dammigaste bok?

Kulturkollo frågar alltså efter vilken som är vår dammigaste bok. Frågan kan tolkas fritt, och jag väljer att visa er några som är riktigt gamla och därmed borde ha samlat damm längst.

image

Först ut är Katekesen, här i ett exemplar från 1826.

image

image

Så ett exemplar av en Bibel som någon släkting fått till konfirmationen 1895.

Så slutligen en skolbok i historia som tillhört farmor och hennes syster. Jag tänker mig att den är från åren kring 1930.

image

image

7 comments

  1. Wow, vilka fina gamla böcker. Alla våra så här gamla saker står fortfarande hemma i mina föräldrars välfyllda hyllor. Min äldsta just nu är nog min egen bibel som jag fick då jag konfirmerade mig för 44 år sedan.

Kommentera

