Uncategorized

En smakebit på söndag

ensmakebit

Tänkte slå på stort och delta i En smakebit på söndag. Ofta kommer annat emellan, men idag känner jag mig riktigt sugen på att kolla vad ni andra läser för böcker just nu. Plus att jag har en lite ovanlig och ännu okänd bok att tipsa om själv.

Min läslust har varit lite svajig på sista tiden, flera böcker är påbörjade men det går trögt att läsa ut dem -trots att de är bra. Men så fick jag hem Den stora verklighetsflykten av Lars Vasa Johansson i veckan och kände att den kanske skulle kunna få mig på bättre läshumör eftersom den inte direkt liknar det jag brukar läsa. Och faktiskt funkade det. Mycket för att boken utspelar sig i mina hemtrakter. Bara tanken på att man i mellanstadiet år efter år skickades med klassen på lägerskola ut i Tivedens trollskogar gör mig orolig. När man läst det här är det inte alls konstigt att jag hatade att åka på läger…

Den stora verklighetsflykten utspelar sig nämligen i Tivedens djupa skogar (det är precis som i en målning av John Bauer, för er som inte har varit där) där den bittre och ganska misslyckade trollkarlen Anton råkar ut för oknytt som lägger en förbannelse över honom. Han måste nu till varje pris bli av med den.

Vad är det för skruvad bok tänker ni, vilken genre tillhör den? Det är inte helt lätt att placera den i ett fack. Ta lite feelgood, humor, folktro och en stor dos Fredrik Backman och mixa det så får ni väl ungefär den här boken. (Vad jag tycker själv talar jag inte om förrän i recensionen.) Och för att illustrera detta en smakbit från sidan 164 där Anton skjutsar en sur gammal trollpacka som svär som en borstbindare till det lokala midsommarfirandet. Ja, då förstår ni ju att i den här boken kan allt hända.

Alla som någon gång har skjutsat en elak gammal kärring i skottkärra vet att man får en hel del kritik om man råkar köra ”vingligt och guppigt”. Speciellt om käringen i fråga har famnen full av klirrande spritflaskor som hon är rädd om. Det spelar ingen roll om underlaget är en ojämn skogsstig full med knotiga rötter, man får helt enkelt vara beredd på en orkan av svordomar och nedlåtande omdömen. Jag bet ihop. Vågade inte be om att få lägga rygga ryggsäcken bredvid Ingrod i kärran. Det var bara att köra på. 

9789137145976_200_den-stora-verklighetsflykten

25 thoughts on “En smakebit på söndag

  1. Tycker det kan vara rätt så kul att läsa böcker som utspelar sig på platser som man känner till. Din beskrivning av boken och smakebiten gör mig rätt så nyfiken på boken 🙂

  2. Blir ju intresserad med tanke på Tivedens nationalpark som jag läst om och sett så många fantastiska bilder från. Detta i kombination med gammal folktro… lockande! Tack för tips och smakbit!

  3. Låter som en kul bok, helt ny för mig. Hajade till lite när jag såg författarens mellannamn, är lite insnöad på Vasa och Finland just nu, men det är en historia för sig.;) Tack för smakbiten! 🙂

  4. Det er så nydelig når man finner en bok som kan gi en tilbake leselysten! Jeg har opplevd det flere ganger 🙂 Jeg leser vanligvis flere bøker på en gang, men det kan være skadelig for leselysten har jeg merket 🙂 Ha en fin uke!

Kommentera

