Bokbloggsjerka 19-22 februari

Oj vilken seg vecka. Känns som ögonlocken hänger vid knäna och huvudvärken vilar där konstant. Dessutom känns det som jag har en liten läs- och bloggsvacka. Flera böcker är påbörjade, de är bra, men lockar ändå inte. Jag har inga recensioner att skriva i och med att inga böcker blivit utlästa, och i övrigt ligger graden av inspiration nära nollpunkten. Därför har det varit lite tyst här några dagar, och kanske fortsätter det så lite till. Hoppas dock det blir lite mer fart på mig i helgen. Nog med klagomål, nu kör vi fredag och Bokbloggsjerka istället! 

PS! Ni har väl inte missat min utlottning av Tana Frenchs nya bok ? Än finns tid att tävla!

Idag undrar Annika med inspiration från Carola följande:

Hur interagerar du med dina läsare, lockar till dig nya läsare och får de befintliga läsarna att fortsätta läsa bloggen? De vill även veta vad det är som driver dig till att blogga och hur mycket du tänker på dina läsare när du bloggar.

Jag försöker hålla kontakt med läsarna genom att uppmuntra till att kommentera och höra deras åsikt. Skriver jag t ex om kommande böcker är det alltid roligt att höra vad andra ser fram emot. Jag försöker också surfa runt och läsa vad andra bloggare skriver om, men jag är betydligt duktigare på det än att lämna kommentarer. Sorry.

När det gäller att hitta och behålla läsare tror jag grunden är att skriva varierat. Bara recensioner t ex blir kanske lite tråkigt. Jag försöker att blanda dessa med lite nyheter, topplistor och andra funderingar kring böcker. Jag tror inte att man ska skriva alltför långa inlägg, vet av egen erfarenhet att det orkar man inte alltid läsa. Nu tror jag dock att de flesta bokbloggare redan har samma typ av blandning av inlägg. Jag tänker också att man ska utgå från sig själv och hitta sin egen ton. Skriv inget du inte själv kan tänka dig att läsa.

Men hur ska man då få folk att läsa det man skriver? Hur når man ut? För visst är det ju så att alla tycker väl att det är roligt med många besök på bloggen. Och visst tänker jag på det i allra högsta grad. Bloggen är för mig mer riktad till er som läser än vad det är en läsdagbok för mig själv.

Första steget är att anmäla sig till t ex bokbloggar.nu, Bloggportalen och liknande sidor. Skapa ett konto åt din blogg om det behövs.

Man kan även skaffa konton åt bloggen på sociala medier. Jag kan rekommendera Instagram där jag på sista tiden försökt synas mera och vara mera aktiv. Många gillar korta boktips, och på Instagram kan man nå en massa människor som inte orkar/ hinner kolla på bloggar. Ibland kör jag en sammanfattning av recensionen jag skrivit på bloggen, ibland gör jag lite reklam för det inlägg som finns på bloggen. Här kan man också interagera på ett enkelt sätt med sina läsare, förlag och författare. Vilka bokmalar gillar inte bilder på böcker, dessutom? 😉

Man kan också pinga sina recensioner med Twingly så de syns hos nätbokhandlarna. Man får en del läsare, men får räkna med att de kanske är engångsbesökare.

Om du har skrivit om en relativt ny bok, recex eller ej, tipsa författaren eller mejla en länk till förlaget. (Kanske inte läge om du sågat boken dock…) Oftast blir de glada och kanske tipsar om din recension på t ex Facebook. Om ingen vet att du skrivit om deras bok kan de ju inte ta del av det, och då får man själv se till att de får reda på det!

Annars gäller väl som med allt i livet: var dig själv, var ärlig och försök hitta din egen nisch.

Trevlig helg gott folk!

36 comments

  1. Tråkigt att du kommit in i en liten svacka, hoppas du hittar tillbaka snart 🙂 Nog viktigt att låta det vara lite så det inte blir en motreaktion.
    Visst kan det vara lite klurigt med läsare, jag är så glad för att alla andra bokbloggare är så snälla 🙂 Jag gillar dina recensioner och tycker du är duktigt på att skriva intressant och rättvist!

  2. Att tipsa förlagen och författare när man skrivit om deras böcker glömde jag säga. Men det är jättebra tips, jag blir alltid så glad när jag ser att de länkat till mitt inlägg från facebook eller liknande 🙂

  3. Det märks om man inte skriver ärligt!
    Jag återkommer ju till din blogg för att du skriver intressant om böcker som är min stil 🙂
    Dina inlägg om kommande böcker är jätteintressanta men jag får ju nästan ont i magen av att se alla böckerna 😀

  4. Nej varför försöka vara som någon annan när det är så mycket enklare att vara sig själv? Och ärlighet varar längst, så är det ju faktiskt. Många fina tips du hade här. 🙂
    Trevlig helg!

  5. Kul att läsa om hur du resonerar! När jag surfat runt nu en stund, så verkar alla vi bokbloggare vara rörande överens: man skriver ärligt och för sin egen skull men gillar kommentarer och feedback.

    En sak jag noterade både i ditt inlägg och några andras, var att man tydligen inte ska skriva om bara böcker och recensioner utan variera sig lite. Det gör ju inte jag…

    Får nog överväga om jag ska lägga in något annat, men det är svårt för JAG gillar inte inlägg av typen ”Den här boken har jag på mitt nattduksbord” och så ett foto och inget mer. Jag vill läsa recensioner eller resonemang om skrivande eller tips om utgivning eller författarsamtal, men just såna där små snuttar med en spännande rubrik och sedan antiklimax när man inser att det bara är en bild på boken någon har köpt – och inte ett ord om hur den verkar vara! – det tror jag inte att jag kommer att vilja lägga ut.

    Knepigt, det där. Att variera sig och vara lite personlig utan att folk tröttnar på att läsa mina meningslösa uppdateringar 🙂 Jag tror som du, att man måste vara sig själv – något annat är inte hållbart i längden.

Kommentera

