En bok jag inte läste ut och varför det blev så

9789164081087_200_halsning-fran-de-doda

Jag är en envis läsare och det är sällan jag inte läser ut en bok. Visst händer det att jag skummar text eller avancerar något stycke utan att läsa så noga om jag inte tycker boken är så jättebra. Men med Hälsning från de döda av Stuart MacBride var det annorlunda, där stod jag inte ut längre efter att ha läst ca 60 sidor.

Varför blev det då så? Jag har ju läst flera andra av hans böcker som översattes av Minotaur för ett antal år sedan. Jag gillar att läsa brittiskt, skotskt och mörka thrillers. Hälsning från de döda är den första delen i en ny serie med Ash Henderson i huvudrollen. Boken handlar om jakten på en seriemördare som kidnappar och mördar flickor strax före deras trettonde födelsedag. För fem år sedan försvann Hendersons egen dotter, Rebecca. När vi träder in i handlingen har just en ny flicka försvunnit, och utredningen öppnas och nya ledtrådar kommer i dagens ljus. Så långt låter det ju spännande. Men det är nu det spårar ur, tycker jag. Följande är de tre främsta skälen till att jag inte fortsätter läsa:

  • Boken är rörig och på 50 sidor introduceras en hel rad karaktärer. Först fattar jag inte ens att det är Ash Henderson jag kommer att få följa.

  • Alla dessa karaktärer pratar i mun på varandra på ett olidligt vid. Dialogen ser ut såhär: ”…och Ash Henderson bla bla bla…” för att följas av ett nytt inpass av en annan karaktär ”…Rebeccas försvinnande bla bla bla…”. Vem i all världen har lärt MacBride att skiva dialog på det viset? Det är omöjligt att veta vem som har ordet, och deras repliker överkorsar hela tiden varandra.

  • Boken är hårdkokt, noir och burdus. Det kan jag köpa. Många thrillers skildrar en hård värld med rå jargong, och jag är inte pryd av mig när jag läser. Men när alla karaktärer kallas ”Ash Henderson, din jävla fårknullare” sida upp och sida ned blir jag bara trött. DET ÄR INTE ENS ROLIGT DEN FÖRSTA GÅNGEN!

Alltså. Jag tänker inte läsa en sida till. Kanske kan boken växa om man har tålamod. Men varför ska jag spendera mer tid på den när jag har tvåhundra andra böcker i min bokhylla att läsa? När hela biblioteket dignar av spännande böcker? Jag är inte den som säger att ni inte ska läsa Hälsning från de döda, för vi är alla olika. Men gör det på egen risk.

9 reaktioner på ”En bok jag inte läste ut och varför det blev så

  1. Marie Loré

    Klokt beslut! Inte ofta jag slutar läsa en bok heller, men jag har numera lärt mig att göra det i alla fall. Får tacka för tipset, eller det omvända tipset kanske? Jag har också läst böcker av Stuart MacBride tidigare och gillat dem, men det här låter verkligen inte som det är någonting för mig heller. Har tagit bort den på bevakningslistan (pocket) från Adlibris nu…

      1. Marie Loré

        Jag tar risken! 😉 Har för många olästa i alla fall – och för många andra på ”önskelistan”! ☺

Kommentera

