Bokbloggsjerka 12-15 februari

Idag har Lotten bidragit med en fråga till Annikas Bokbloggsjerka:

Hur tror du att man kan inspirera barnens läsande? Har du några goda exempel?

Det är en svår fråga. Jag tror att det är viktigt att förse barnen med böcker på olika sätt. T ex genom att ta dem med till bokhandel, bibliotek eller att köpa böcker i present. Biblioteksbesök tror jag mycket på eftersom det ger utrymme för barnet att själv välja. Vill de låna en viss bok tror jag man ska akta sig noga för att antyda att det är fel bok och försöka få dem att ta en annan. Låt dem bestämma själva, men att ge förslag är förstås aldrig fel.

När det gäller större barn tror jag innehållet spelar stor roll. Ska man köpa en bok till dem är det nog betydligt viktigare att välja en med karaktärer de kan identifiera sig med och fatta tycke för än att det är en klassiker ”som alla borde läsa”. I alla fall om barnet inte har stor läsvana.

Annars tycker jag väl att man som vuxen (förälder, faster, mormor…) ska ta sig tid att läsa för de mindre barnen. Även om man inte själv läser böcker i så stor utsträckning kan man ha en positiv attityd till att barnet läser ändå. Kanske genom att fråga vad boken de läser handlar om (men också respektera om de inte vill diskutera saken, är man tonåring och läser århundradets kärleksroman kanske man vill ha det ifred), fråga om de vill ha någon särskild bok (och man kanske inte måste fylla år för att få den) eller genom att erbjuda skjuts till biblioteket.

Sedan kan man ju alltid ta till avbitartången på internetuppkopplingen och dra ur sladden till Tv:n… 😉

Den här veckan vet jag inte om jag hinner kolla runt så mycket på era andra svar, men jag ska försöka om jag får en stund!

24 reaktioner på ”Bokbloggsjerka 12-15 februari

  1. Det är precis sådana där småsaker som jag aldrig tänkt på… jag tror inte det var någon som la sig i vare sig vilka böcker jag lånade eller hur många. Det var aldrig någon som ifrågasatte min läsning.

  2. Jag passar alltid på att köpa böcker present åt systersonen som är 13. Det är från mig han får böcker så jag gör vad jag kan för att hålla läsandet igång där, nu har jag tur att han gillar Åsa Larssons Pax-serie!

  3. Intressanta och välformulerade tankar! I min familj åkte vi till bibblan varannan lördag från det jag gick på mellanstadiet, ungefär. Då fick jag låna på egen hand och därefter inhandlades lördagsgodis. Sen njöt jag av både litteratur och snarre när vi kom hem. Som ensambarn lärde jag mig att läsa tidigt och det är jag sååå glad för! Böcker har ALLTID funnits i mitt liv och det ansågs inte vara nåt fult i min familj.

    1. Tror vi ensambarn kanske uppskattar sällskapet böcker ger extra mycket. Att böcker är fult bland ungdomar är ju ett problem. Hur gör man det coolt att läsa? Förståeligt att det är avskräckande att vara både nörd, plugghäst och glasögonorm vilket är en risk med att synas utanför biblioteket när man är tonåring…

  4. Ja oj, dator och tv´n har tagit över mycket annat i barnens liv nuförtiden. Inte för att dator och tv bara är negativt. Finns sådant som är lärorikt där också, men i lagom dos.

Kommentera

