Bokbloggsjerka 8-11 januari

Bokbloggsjerkan är tillbaka! Roligt! Veckans fråga är:

Har du avgett några nyårslöften när det gäller läsning, böcker, författare etc.?

Egentligen inte. Jag har vissa mål och förhoppningar, men några regelrätta löften är det inte frågan om. En sak som jag hoppas på under året är att läsa lite flera av de äldre böcker som finns i min bokhylla, och därför har jag utmanat mig själv med en Boktolva och en Serieutmaning som jag anpassat för att de ska kunna hjälpa mig på traven.

Jag är också med i Kaosutmaningen, Mias spänningsutmaning och Mias Månandens bästa bok, men här är det mer för att det är roligt och för att jag ska dela med mig av och få boktips.

En annan sak som jag gärna vill med min läsning är att pröva att läsa böcker från fler länder än USA, Storbritannien och Sverige. Därför har jag startat aktiviteten En världsomsegling på 366 dagar. Först tänkte jag att det skulle vara en utmaning, men jag har tänkt om eftersom få var intresserade till en början. Så nu är det istället en mer fri aktivitet där man kan delta utan krav och målbild, enbart för att det är roligt att se vilka länder man läser om och kanske hitta inspiration till att utforska det okända. Hittills är vi 15 st som är med, och jag konstaterar att det var väl en himla tur att jag tänkte om! Är du intresserad finns mer information under länken ovan.

I övrigt då? Att hitta det där berömda läsflytet och glädjen i att läsa och att i möjligaste mån kunna välja det jag känner för att läsa just för stunden är mina förhoppningar för året. Jag hoppas såklart också på många fina läsupplevelser, och att jag ska hinna med de 100 böcker jag har satt som mål på Goodreads. Hoppas att alla ni som läser det här också får ett riktigt bra läs-år 🙂

36 comments

  1. Så kul att vara med i så många olika utmaningar 🙂 Då blir det mycket att inspireras av. Jag skall också vara med i kaosutmaningen, men har inte sett någon sammanställning över alla som är med, måste kolla upp det. Måste titta vidare i din blogg och kanske få något lästips!

  2. jag har nästan helt och hållet bestämt mig för att delta i din världsomsegling. jag är mycket förtjust i att läsa böcker från andra länder. jag återkommer i ärendet. snart

  3. Har lämnat vinter-Sverige för ett kort tag, men när jag kommer hem så ska jag kolla om jag har några böcker som skulle kunna passa i världsomseglingen 🙂

  4. Jag brukar inte vara med i nästan några utmaningar men i år har jag hoppat på Mias och har faktiskt funderat på att hoppa på din världsomsegling nu när den är mer ”fri”

  5. Jag upptäckte att jag var på väg att anmäla mig till för många utmaningar så jag fick hejda mig för annars kommer det att bli massa stress kring läsningen och det vill man ju inte.

  6. Det känns bättre med mål och förhoppningar än att ha löften 🙂 Mål behöver man inte genomföra och man kan analysera varför man inte han det man hade tänkt 🙂 Ibland kommer ju livet emellan oxå 🙂

  7. En världsomsegling på 366 dagar känns som en riktigt bra idé för att vidga läsandet geografiskt – ser fram emot det. Goodreads reading challenge tänkte jag inte ens på – det är ju förstås också en sorts utmaning… 😉

  8. Jag har försökt att läsa böcker från lite fler länder men det har gått si så där och 2015 var uselt. Däremot har jag utsett 2016 till ett läs ur egna bokhyllan-år så då är det lite avhängigt utbudet däri hur min geograftska spridning kommer att se ut detta år!

  9. Låter som bra förutsättningar och mål! Jag tycker det ska bli riktigt spännande med världsomseglingen! Ska försöka kombinera den med mitt mål att minska hyllvärmarna här hemma, tror det göms en hel del fina böcker i den högen nämligen!

Kommentera

