Årets bästa deckare 2015

deckare

Året har bjudit på många fantastiska läsupplevelser. Jag har läst exakt 160 böcker när det nu är dags att summera. Här kommer min lista över årets bästa deckare, och det har varit svårt att rangordna dem eftersom kvalitén är genomgående mycket hög. Listan baserar sig på om boken fick näst högsta eller högsta betyg när jag läste den och vilket avtryck den lämnade hos mig i efterhand. Det känns väldigt roligt att topp tio domineras av svenska författare. Ni står er verkligen bra i konkurrensen med andra ord!

15. Färjan av Mats Strandberg

14. De öde fälten av Elly Griffiths

13. Små svarta lögner av Sharon Bolton

12. Lewispjäserna av Peter May

11. Jordstorm av Mons Kallentoft

10. Vita spår av Emelie Schepp

9. I sanningens namn av Viveca Sten

8. Skymningsflickan av Katarina Wennstam

7. De försvunna av Caroline Eriksson

6. Leon av Kallentoft & Lutteman

5. Den stumma flickan av Hjorth & Rosenfeldt

4. Den åttonde dödssynden av Rebecka Edgren Aldén

3. Mios blues av Kristina Ohlsson

2. Vår egen lilla hemlighet av Ninni Schulman

1 Älskaren från huvudkontoret av Camilla Grebe

Nu önskar jag alla ett Gott Nytt (läs)År!

nyarsafton

10 comments

  1. Spännande lista! Några av böckerna finns i en av mina att läsa-högar, andra har jag redan läst och en och annan återstår att införskaffa. Ett par på din lista var nya bekantskaper helt och hållet, så dessa ska jag kolla in lite mer!

    Ett gott slut på det gamla året och ett riktigt gott nytt år önskar jag dig!

  2. Lewispjäserna var den enda från din lista som jag läst. Tänk så många bra deckare man har kvar att läsa 🙂 Önskar dig ett Gott Nytt År!

Kommentera

