Läsutmaning: Serier

Med inspiration från Bokföring enligt Monika tänkte jag 2016 ge mig i kast med en utmaning som går ut på att läsa klart eller läsa ikapp bokserier man påbörjat. Jag har anpassat det hela lite till mina egna behov och inkluderar därför några ”serier” som egentligen är fristående böcker, men där jag ändå känner att jag vill läsa ikapp de böcker författaren gett ut på svenska. Reglerna är följande:

  • Jag väljer från listan nedan, målet är att läsa så många av dem som möjligt. Listan kommer finnas under sidan Utmaningar, och jag stryker vartefter jag läser.
  • Utmaningen gäller bara böcker som finns i min bokhylla i dagsläget, om författaren kommer med en ny bok under året ingår den inte i min utmaning.
  • Även om jag gärna ser att många böcker på listan blir lästa kommer jag inte ställa något specifikt antal som krav på mig själv, för det funkar ändå inte 😉 Istället låter jag det vara en minneslista och inspirationskälla.

 

  • Jussi Adler-Olsen: Den gränslöse – Alfabethuset
  • Simona Ahrnstedt: En enda hemlighet – De skandalösa
  • Tove Alsterdal: I tystanden begravt
  • Kristina Appelqvist: De blå damerna
  • Linwood Barclay: Vilseledd – Tro dina ögon
  • Belinda Bauer: Ni älskar dem inte – Betraktaren
  • Lucy Dillon: Hundar, hus och hjärtats längtan – Och så levde de lyckliga – Hundra omistliga ting
  • Åke Edwardson: Marconi Park
  • Lyndsay Faye: Tiga är guld
  • Gillian Flynn: Mörka platser – Vassa föremål
  • Carin Gerhardsen: Falleri, fallera, falleralla
  • Philippa Gregory: Den blå hertiginnan
  • Anne Holt: Död i skugga
  • Conn Iggulden: Solvarg
  • Anna Laestadius Larsson: Pottungen – Räfvhonan
  • Dennis Lehane: Nattens dåd
  • Jörn Lier Horst: Vinterstängt
  • Alex Marwood: Onda flickor
  • Tamara McKinley: Den svarta opalen
  • Kate Morton: En välbevarad hemlighet
  • Jojo Moyes: Livet efter dig – Arvet efter dig – Sophies historia
  • Elisabet Nemert: Röd måne
  • Håkan Nesser: Styckerskan från Lilla Burma
  • Louise Penny: Den grymmaste månanden – Ett förbud mot mord
  • Malin Persson Giolito: Bortom varje rimligt tvivel
  • Ian Rankin: Knutar och kors – Katt och råtta
  • Hannah Richell: Systrarna Tides sista sommar
  • Charlotte Rogan: Livbåten
  • Care Santos: De gömda rummen
  • Josefine Sundström: Boel och Oscar
  • John Verdon: Låt den onde sova
  • Håkan Östlundh: Män ur mörkret
6 comments

  1. Lucy Dillons böcker borde även jag fortsätta med, Solvarg av Conn Iggulden vill jag också läsa, liksom sista boken i hans serie om Julius Caesar.

  2. Åh, har du inte läst Systrarna Tides.. !? Då har du något bra framför dig 🙂
    Simona Ahrnstedt vill jag också läsa vidare av, har bara läst Överenskommelser.
    Finns flera på din lista som jag inte läst något av än men har böcker här hemma och är jättepepp på, t ex Morton och Moyes. Laestadius Larsson är jag också nyfiken på. Gillar kombinationen påhittad roman + historia har jag märkt! 🙂
    Får önska dig lycka till med dina listor/läsutmaningar! (jag kanske skulle väcka liv i min egen bokblogg och lista lite läsning, både som morot och spark i baken! 😉 )

Kommentera

