Nyårslöftestaggen

Jag hittade den här skojiga enkäten inne hos Bokföring enligt Monika, och den känns passande att göra nu när året lider mot sitt slut.

En klassiker jag lovar att läsa.
Hm. Vilken ska jag ta? Att lova att ta itu med Anna Karenina känns ju lätt just nu, men med det omfånget kanske det är en dålig idé. Men jag väljer ändå den.

En påbörjad bokserie jag lovar att avsluta.
Helst vill jag avsluta väldigt många serier, men att läsa sista boken om Hammarbypolisen av Carin Gerhardsen, Falleri, fallera, falleralla, är ett måste!

En bokserie jag lovar att påbörja.
Haha, jag brukar inte ha några svårigheter med att påbörja serier direkt. Men Kristina Sandbergs böcker om Maj har stått olästa alltför länge nu, så mitt löfte blir att påbörja den trilogin (och gärna också avsluta den).

En författare (som jag aldrig läst tidigare) jag lovar att läsa något av.
2016 ska bli året då jag läser något av Elin Olofsson.

En bok jag lovar att läsa om.
Det vet jag inte om jag kan lova, det finns ju så mycket nytt. Men skulle det vara aktuellt blir det Historikern av Elizabeth Kostova.

En genre jag läst lite/inget av och lovar att utforska.
Skräck kanske? Jag har några Stephen King-böcker som inbjuder till att utforska den genren.

Ett seriealbum jag lovar att läsa.
Nej, sådana är inget för mig.

En novell jag lovar att läsa.
Det är mycket möjligt att jag ramlar över någon trevlig novell, men jag har inga i lager just nu.

En bok som behandlar ett tufft men viktigt ämne jag lovar att läsa.
Om Katarina Wennstam kommer med ny bok under året (vilket hon ju brukar), då lovar jag att läsa och den handlar med all sannolikhet om något viktigt ämne.

En länge ägd oläst bok jag lovar att läsa.
Livläkarens besök av Per Olov Enquist har jag haft i bokhyllan länge, och vill fortfarande läsa.

En debut jag lovar att läsa.
Mannen mellan väggarna av Emma Ångström ges ut av Piratförlaget i vår, och den boken läser jag gärna.

En bok eller bokserie ( jag tidigare gett upp/dömt ut ) jag lovar att ge en ny chans.
Kanske är det dags att ge Arne Dahl en ny chans nu när han kommer med en ny serie. Första boken heter Utmarker och kommer i mars.

4 comments

  1. Äsch, Katarina Wennstam tänkte jag inte på. Kanske läser jag första boken i serien om Lugn och precis som du säger så handlar den alldeles säkert om något viktigt ämne.

Kommentera

