Julenkät anno 2015

Lotten på Lottens bokblogg har satt ihop en liten enkät om julen och läsning. Perfekt att svara på nu när det verkligen lackar mot jul! I morse vaknade jag med feber och ont i halsen, precis vad jag inte önskade mig i julklapp! Tur då att man kan muntra upp sig med att svara på några trevliga frågor.

christmas-graphics-plus-free-christmas-clip-art

Finns det någon speciell bok du önskar dig? Eller är du en sådan person som har en lång lista på böcker? Vilken står i så fall överst på listan? Och i vilket format önskar du få boken?

Jag har nog alltid en ganska lång önskelista… Jag har önskat mig ett par pocketböcker, Fyren mellan haven av M L Stedman och Solvarg av Conn Iggulden. Såklart hoppas jag att de kommer med tomtens säck. Men allra högst upp på min önskelista just nu har jag nog trots allt två böcker som kommer i januari, Sjuka själar av Kristina Ohlsson och En hemlig plats av Tana French. Så ett kuvert med pengar eller presentkort vore ju inte fel…

Finns det något annat bok/läsrelaterat som du önskar dig?

Kanske något nytt fint bokmärke och några mumsiga chokladpraliner jag kan stoppa i mig medan jag läser.

Nu är det här innan jul och man vet ju aldrig vem som läser bloggen – men finns det någon bok du kommer att ge bort i år? Eller finns det någon du skulle vilja tipsa om?

Jag kommer ge bort Arvet efter dig av Jojo Moyes till någon som får förbli okänd, och Set Matssons tre Malmö-deckare till min morfar. Tipsat har jag ju gjort hela december i min Julkalender så här avstår jag nog från vidare rådgivning.

Har du planerat din julläsning, eller får det bli som det kommer?

Jag har planerat lite eftersom jag deltar i Mias julläsnings-maraton. Här finns ett eget inlägg om vad jag läser i jul. Men inget är hugget i sten. Om jag känner för någon bok jag inte har listat tidigare så kommer jag att läsa den i alla fall.

Det sägs att julen inte bara innebär läsande (vem sprider sådana rykten?) – vilken jultradition är viktigast för dig? Eller är det skönast att inte följa några traditioner alls?

Julafton präglas av många traditioner, lutfisk till lunch, Kalle Anka kl 15.00, Julbord på kvällen, utdelning av klappar efter det… Men det är precis så det ska vara tycker jag. Kanske får jag någon liten stund till läsning, men det kan jag ägna mig åt resten av julhelgen för då brukar det mest bli avkoppling och mys.

Knäck, kola, ischoklad, mintkyssar, skumtomtar… – är det något julgodis som du inte kan motstå?

Mammas chokladkarameller. Såna där de säljer på marknader typ, fast hemgjorda.

Har ni gran eller skippar ni det? Plast eller äkta vara?

Gran ska det vara, och en äkta som luktar gran är ett måste. Nu bor ju jag på landet så man brukar alltid kunna hitta någon i någon skogskant som man kan bära hem i skydd av mörkret… Ofta inleds spaningen redan under tidig höst med svampplockning som täckmantel 😉

Ett tips är att klippa av alla grenar med sekatör och stoppa i en sopsäck när man har julgransplundring. Har man bara stammen och säcken att bära ut slipper man få barr överallt, och då behöver man bara städa just där granen har stått.

Finns det något som du gärna gör under julen som du ser extra mycket fram mot?

Jag har nog ingen specifik aktivitet som jag bara gör under julen, förutom traditionerna som nämnts ovan. Det är mest julstämningen jag ser fram emot. Att man umgås, lyssnar på fin julmusik, kanske drar sig undan med en bra bok, tar en promenad eller kokar knäck. Jag tycker verkligen att man ska försöka stanna upp och njuta lite i jul, och verkligen försöka stressa ner. Ofta finns det där fina i de små sakerna, och det är värt att ta vara på. Det måste inte ”hända” saker hela tiden. Jag är med andra ord en stark förespråkare av julefrid. 😉

2 reaktioner på ”Julenkät anno 2015

  1. Vad kul att du hakade på 🙂
    Sjuka själar är jag hemskt nyfiken på också…
    Vi har också börjat göra så där med granen. Makens idé och även om det blir tokmycket barr så är det i alla fall på ett ställe.
    Julefrid önskar jag mig också. Och du – krya på dig, feber är mindre kul.

Kommentera

