Av jord är du kommen av Erikson & Granbom

9789175578613_200_av-jord-ar-du-kommen

Vad gör man när hela ens liv rasar samman? Det är en fråga som begravningsentreprenören Rita får anledning att fråga sig. När plötsligt en dag maken är borta med alla besparingar, har belånat huset över taknocken och bluffakuterat i familjeföretaget faller allt samman. Skulderna driver henne far till självmord, och Rita måste omvärdera allt hon har tagit för givet. Det enda sättet är att öka intäkterna, och hur gör man det om man driver en begravningsbyrå? Då måste det ske fler dödsfall, och fler begravningar. Hon tar saken i egna händer…

Både Christina Granbom och Thomas Erikson har haft framgångar med varsin egen deckarserie förut, men det här är den första gemensamma boken och också den första deckaren i en ny serie om begravningsentreprenören Rita. Jag konstaterar snart att den här författarduon vet vad de gör – bra driv, korta kapitel, och något nytt och originellt, nämligen en deckare med en begravningsentreprenör som huvudperson, kännetecknar Av jord är du kommen. De gör helt enkelt det mesta rätt, och vill man läsa en deckare som man inte liknar någon annan är det här helt rätt bok.

Jag kan dock tycka att det känslomässiga och psykologiska hos karaktärerna kunde ha fördjupats. Visst, att Ritas liv är en katastrof framgår tydligt. Men när maken har lurat henne och det till och med driver hennes far till självmord måste hon överväldigas av tusen känslor, och jag hade velat ta del av dem alla. Nu blir det lite tunt på den fronten tycker jag, det är pang på och så kastar sig berättelsen vidare.

Jag finner också beskrivningarna av hur man bereder en kropp ganska olustiga. Kan tyckas konstigt, för jag brukar inte reagera ens för de mest slaskigt bloddrypande deckare. Kanske är det för att det rör upp känslor och minnen från begravningar jag varit på. Det kommer nära på något vis, jag kan relatera till det på ett annat sätt, och jag blir illa till mods. Nu är ju det egentligen ingenting som har något med kvalitén på Eriksons & Granboms bok att göra, utan mest en personlig känsla och reflektion däröver.

Det ska bli spännande att se hur författarduon ska bygga vidare på berättelsen om Rita, för det känns som de har hittat något riktigt bra och ”eget” här.

Tack till Hoi förlag för recensionsexemplaret!

Köp boken hos Bokus och Adlibris

Betyg 3+ av 5

5 comments

Kommentera

