TAG: Unpopular opinions

Den här taggen hittade jag hos Monika. Lite kul att vända på myntet och fundera på vad man inte gillar för ovanlighetens skull.

1. Nämn en populär bok eller serie som du inte gillar.

Jonas Jonassons böcker (Hundraåringen, Mördar-Anders, Analfabeten…) har inte fallit mig i smaken!

2. Nämn en bok eller serie som alla andra verkar hata men som du gillar.

Hm, efter lite funderande väljer jag James Oswalds böcker om kommissarie McLean. Många är väldigt skeptiska till det övernaturliga i dem, men jag gillar dem.

3. Nämn en kärlekstriangel där personen väljer ”fel” person eller ett OTP som du inte gillar.

Jag kan ju inte förstå varför inte Lacey Flint i Sharon Boltons böcker antingen dumpar eller ser till att det blir allvar med den där blåögda typen, ni vet…

4. Nämn en populär genre som du knappast sträcker dig efter.

Romance (utom i undantagsfall), fantasy, science fiction, YA…

5. Nämn en populär eller älskad karaktär som du inte gillar.

Harry Potter.

6. Nämn en populär författare som du inte riktigt gillar.

Alla tutar om hur bra Ian Rankin är, men jag har då inte fastnat för hans böcker.

7. Nämn en populär del i handling (exempelvis kärlekstrianglar) som du inte gillar.

Här citerar jag Monika, som jag hittade enkäten hos, svag och hjälplös kvinna som räddas av en stark och stilig man. Jag är inte heller mycket för James Bond som ni säkert förstår…

8. Nämn en populär serie som du inte har någon lust att läsa.

Serier av Sylvia Day, E L James m fl…

9. Boken är oftast bättre än filmen. Men finns det någon film/tv-serie där det inte stämmer?

Jag tycker faktiskt att filmatiseringarna av Sagan om Ringen-trilogin är väldigt bra gjorda och till skillnad från böckerna med alla sånger, verser och annat snicksnack hade de bra driv i handlingen.

 

9 comments

Kommentera

