Minnesskymning av Mattias Kuldkepp

9789175990538_200_minnesskymning

Anders och hans fru flyttar till Dalarna med förhoppningen om ett lugnt liv och en möjlighet att lämna storstadshetsen bakom sig. Anders utbildning till ingenjör är dock inte särskilt efterfrågad i de små samhällena kring Siljan och han får istället jobb som dykinstruktör. Ganska snabbt förbyts dock idyllen till något helt annat då en av parets grannar döms för att ha mördat en thailändsk bärplockerska i sin källare. Gubben Johansson säger dock inte ett ord under hela rättegången, han varken förnekar eller erkänner. Ganska snart börjar Anders att få en obehaglig känsla av att Johansson kanske är oskyldig, men vem skulle annars ha mördat kvinnan inne i Johanssons hus? När Anders får ett brev från andra sidan graven väcks hans misstankar om att inte allt står rätt till, och den privata undersökning han inleder blir upptakten till en rad obehagliga händelser. Dalmasarna vill inte att en nyinflyttad stockholmare ska snoka i sådant som inte angår honom…

Mattias Kuldkepp har skrivit en deckare som utspelar sig djupt in i Dalarnas stora skogar, och jag tycker mycket om miljöerna han beskriver i sin bok. Här står glesbygden i centrum och vi får ta del av alla de kontroverser som ett litet samhälle kan bära på. När det gäller att gestalta karaktärerna tycker jag också att författaren har lyckats bra. De flesta känns trovärdiga.

Det finns dock ett problem som gör boken lite långrandig, och det är att författaren fyller ut sin berättelse med en hel del upprepningar och vardagligheter som inte för berättelsen framåt. Mitt tips är därför att i framtiden ta sig en ordentlig funderare under skrivprocessen vad som faktiskt är relevant för läsaren. Samtidigt vill jag också betona att det är en spännande och originell berättelse som på alla sätt är mycket läsvärd, men den hade mått bra av att redigeras en aning hårdare.

På det hela taget är Minnesskymning en lyckad deckare som har det mesta man som läsare efterfrågar. Mattias Kuldkepp visar prov på en riktigt fin berättartalang, och det ska bli spännande att se hur han väljer att utveckla den.

Tack till författaren för recensionsexemplaret!

Köp boken hos Bokus och Adlibris

Betyg 3 av 5

4 comments

  1. Jag har kikat lite på den här boken, jag är ju svag för svenska debutanter 🙂 Nu känner jag mig lite mer tveksam, detaljer och upprepningar är precis sådant som får mig att tappa intresset. Och jag kände lite, när jag läste om handlingen, att det verkar lite krystat. En ingenjör/dykinstruktör som startar en privat utredning…

Kommentera

