Årets bästa deckare – de nominerade

Nu har Svenska Deckarakademin tillkännagett vilka böcker som är nominerade till årets bästa deckare. Det är fem svenska böcker och fem översatta som tävlar om att bli 2015 års två bästa böcker. Här kan man läsa mer hos Bokus.

Vill man ha direktrapporter från Deckarfestivalen i Sundsvall under vilken de nominerade tillkännages ska man besöka Lottens bokblogg.

De nominerade är:

  • Måltavla av Ingrid Hedström
  • STHLM Delete av Jens Lapidus
  • Orten av Joakim Zander
  • UltiMatum av Anders De la Motte
  • Skymningsflickan av Katarina Wennstam

Och de översatta:

  • Små svarta lögner av Sharon Bolton
  • Kvinnan på tåget av Paula Hawkins
  • De vackraste av Karin Slaughter
  • Kolbarnet av Monica Kristensen
  • Galveston av Nic Pizzolatto

Faktum är att jag bara har läst en enda av dessa böcker trots att jag är en storkonsument av deckare. Den jag läst är Wennstams Skymningsflickan, och den tyckte jag var så bra att jag lovade att äta upp min hatt (eller motsvarande) om den inte fanns bland de nominerade till årets bästa deckare. En himla tur att jag fick rätt med andra ord, med tanke på att hattar lär vara hårdsmälta…

Den 22 november utses vinnarna.

6 comments

  1. Och jag har inte läst nån av böckerna och det är bara Wennström bland författarna ovan som jag tycker är bra. Men Paula Hawkins har jag inte läst och just den boken är jag nyfiken på!

Kommentera

