Svinen av Lucifer / Carl-Johan Vallgren

9789100140298_200_svinen

Danny Katz är tillbaka i uppföljaren till Skuggpojken. Återigen får vi stifta bekantskap med antihjälten och den mörka sida av tillvaron som är hans vardag. Carl-Johan Vallgren, som här använder pseudonymen Lucifer, levererar en hårdkokt thriller som får även garvade deckarrävar att bita på naglarna.

Jorma, Eva och Katz, en annorlunda trio som var oskiljaktiga då för länge sedan när de bodde på samma ungdomshem. Men även i vuxen ålder kommer deras vägar att korsas, och det är som att de är varandras skyddsänglar. Jorma planerar en stöt mot en värdetransport, men något går snett och han blir istället vittne till hur en polisman brutalt avrättar hans medbrottsling Zoran. Eftersom Jorma är enda vittnet och av naturliga skäl inte direkt har tänkt träda fram avskrivs mordet som självförsvar.

Danny Katz försöker gå den smala vägen och hålla sig borta från narkotikan, men hans bekantskapskrets sitter i sedan gammalt. När hans vän Ramón hittas död av en överdos får Katz känslan av att något inte stämmer, och han börjar forska i vart Ramóns flickvän Jenny har tagit vägen. Detta leder honom in i kretsar fyllda av våld, sex och droger. Samtidigt håller Eva, som är åklagare, på att kartlägga ett mycket besvärligt fall och dessutom har hon inlett förhållande med sin chef. Att hon mycket snart kommer vara inblandad i både Katz och Jormas affärer har hon ingen aning om…

Det är verkligen ingen munter tillvaro Lucifer ger oss tillträde till i Svinen. Det är inte bara miljön som är svart som synden, utan synden är också vår ständiga följeslagare genom den här berättelsen. Skildringen av spillror av människor som lever sitt liv styrda av sina missbruk och vad det kan få dem att gå med på att göra i ren desperation gör att berättelsen blir rakt igenom svart, och ibland kan jag känna att det nästan blir för mycket. Men samtidigt är boken skriven i ett rasande tempo och det är hela tiden spännande.

Någonting får mig dock att tänka att det är mycket i den här berättelsen som liknar andra deckarförfattares verk. Jag tänker på t ex Jo Nesbö, Kristina Ohlsson och Christoffer Carlsson medan jag läser. Visst är det menat som en komplimang att jämföras med dessa författare, men det vilar också en fara i att segla i andras kölvatten. Jag upplevde när jag läste Skuggpojken att Vallgren hade lyckats skapa något helt eget, och tyvärr måste jag nog säga att den här boken tar ett steg tillbaka på det området. Men jag är fullt och fast övertygad om att med Danny Katz etablerad på den svenska deckarmarknaden har författaren alla möjligheter att hissa segel på nytt och denna gång bege sig mot okända farvatten.

Det märks också tydligt att Carl-Johan Vallgren är en erfaren och mycket skicklig författare. Han slösar inte med orden, men de han väljer att använda gör att språket får maximal effekt. På det sättet lyckas han ge varje karaktär en egen röst trots att de kommer från olika men samtidigt väldigt lika bakgrund, Danny, Jorma och Eva. De blir alla trovärdiga. Något jag finner mycket intressant är också Danny Katz judiska rötter och de partier i boken som behandlar dessa. Danny lever här mellan två olika kulturer, han har aldrig haft starka band till den judiska tron men har på äldre dagar börjat fundera över sitt ursprung och sina rötter. Jag hoppas verkligen att han fortsätter gräva om sin pappa Benjamin, för där ser jag potential till en riktigt intressant berättelse i en framtida bok. Svinen avslutas med en cliffhanger som får mig att tro att det kommer mera och att jag nu förväntas ha drabbats av en ovisshet om Danny Katz öde som ska få mig att sukta efter ännu en bok. Här är det väl ingen direkt underdrift att säga att författaren lyckas väl…

Stort tack till Albert Bonniers förlag för recensionsexemplaret!

Köp boken hos Bokus eller Adlibris

Betyg 4 av 5

7 reaktioner på ”Svinen av Lucifer / Carl-Johan Vallgren

  1. !!!! ÅH, nu önskar jag att jag hade kastat mig över den direkt när jag köpte hem den istället för att spara den till ”sämre höstväder”. Så nyfiken på så mycket. Gillar att det är mörkt och pappan!?!?!?! Måste nog ta och läsa denna nästa vecka, kan inte vänta mer!

  2. Köpte ju Skuggpojken på bokmässan förra året, men eftersom kötiden är runt fyra år nu så lär det ju dröja innan jag kommer till den. Får se vad jag kan göra åt det 🙂

  3. Pingback: Månadssammanfattning oktober 2015 | Johannas deckarhörna

  4. Charlotte Högström

    Den var grymt spännande och jättesvår att släppa. Tro inte att du kan läsa 20 sidor och sedan fortsätta med garderobsstädningen. Går inte….

Kommentera

